|
Konstrukce rázového mikroviskozimetru
Nepovím, Radovan ; Svoboda, Petr (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem mechanické části rázového mikroviskozimetru. Rázový mikroviskozimetr je určen k výuce jako pomůcka pro zkoumání reologických vlastností maziva v laboratoři VUT v Brně. Práce obsahuje stručný přehled dosud zkonstruovaných zařízení a užitých metod měření, omezení při konstruování zařízení, návrhy konstrukčních variant a popis částí navrhovaného zařízení.
|
| |
|
Vysokotlaký viskozimetr
Skalický, Lukáš ; Hartl, Martin (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá konstrukcí vysokotlakého kuličkového pádového viskozimetru pro měření reologických vlastností kapalin za extrémně vysokých tlaků v širokém rozsahu teplot. Konstrukční řešení vychází z obdobných zařízení popsaných v literatuře. Rychlost propadávajícího tělíska je měřena pomocí dvou optických senzorů. Zařízení umožňuje měření viskozity, hustoty a optické pozorování krystalizace kapaliny. V rámci diplomové práce byl vytvořen rozsáhlý program v prostředí Matlab pro vyhodnocování měření. Hotové zařízení se nachází v laboratoři Ústavu konstruování FSI VUT v Brně a slouží pro vědecko-výzkumnou a tvůrčí činnost.
|
|
Animace záběru rovinného ozubení
Fiala, Vlastimil ; Klapka, Milan (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá animací záběru rovinného evolventního ozubení. V práci je uveden teoretický základ pro pochopení problematiky ozubených kol. Úvod práce je zaměřen na popis geometrie a záběru nekorigovaného rovinného ozubení se zaměřením na dráhu záběru. Postupně je popsán záběr soukolí s vnějším, vnitřním a hřebenovým ozubením. Následuje záběr rovinného kola s výrobním ozubeným hřebenem, tedy vytváření boků zubů odvalem. V další části je popsána problematika interference s přechodovou křivkou a její vliv na počet zubů ozubeného kola. Poslední část se věnuje korekci ozubení pomocí posunutí profilu a jejímu vlivu na záběrové poměry ozubení.
|
|
Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
|
| |
|
Konstrukce rázového mikroviskozimetru
Junek, Jan ; Zimmerman, Martin (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem a praktickou realizací konstrukce rázového mikroviskozimetru. V práci je uveden přehled deseti dosud již existujících experimentálních zařízení určených pro studium reologických vlastností maziv. Je zde zpracována jejich technická a vývojová analýza spolu s popisem užité měřicí metody. Práce také zahrnuje základní výpočty, velikosti kontaktní oblasti a velikosti sil zatížení, které jsou nutné pro návrh a konstrukci samotného zařízení. Součástí práce je technická dokumentace.
|
|
In-situ studium změny topografie třecích povrchů v elastohydrodynamickém kontaktu
Šperka, Petr ; Dzimko, Marián (oponent) ; Návrat, Tomáš (oponent) ; Dobeš, Petr (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
Disertační práce se zabývá studiem elastohydrodynamického (EHD) mazaní povrchů s reálnými povrchovými nerovnostmi. Systematické studium chování harmonických složek povrchu při průchodu EHD kontaktem jinými autory vedlo k nalezení jednotného principu, podle kterého se jednotlivé harmonické složky deformují uvnitř kontaktu. Ačkoliv tento model amplitudového útlumu může poskytnout rychlý nástroj pro přesnější hodnocení povrchů v technické praxi, nebyl na reálných površích dosud ověřen experimenty. Tato práce představuje průkopníka v oblasti kvantitativní analýzy měření reálných povrchů. Součástí práce jsou nové a původní výsledky s reálnými a modelovými nerovnostmi, které v řadě případů potvrzují teoretické předpoklady. Hlubší poznání chování povrchových nerovností v kontaktech pracujících při EHD režimu mazání, který lze nalézt v mnoha strojních prvcích (ložiska, ozubené kola, vačky a další), může být prospěšný k jejich dokonalejšímu návrhu a v konečném důsledku umožnit strojům a zařízením práci s nižšími energetickými nároky a vyšší životností.
|
|
Konstrukce zařízení pro výzkum mazání ozubených převodů
Žáček, Jan ; Hartl, Martin (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na konstrukční návrh a realizaci laboratorního stendu pro studium mazání ozubených převodů. Konkrétně pro posouzení vlivu kontaminace maziva na ozubený převod. Zařízení využívá konceptu Niemannova uzavřeného okruhu, který bývá v praxi nazýváno „back to back“. Nejprve jsou v teoretické části popsány zkušební okruhy používané v oblasti testování ozubených kol a zároveň zmíněn jeden ze standardizovaných postupů pro realizaci experimentů. Na základě rešeršní studie jsou stanoveny základní parametry pro návrh a tvorbu koncepčních variant. Obsahem konstrukční části je nejen vlastní návrh stendu, ale také provozní ověření včetně popisu pracovního postupu na daném zařízení. Výsledkem této práce je tedy funkční experimentální zařízení pro budoucí vývoj inteligentních mazacích systémů.
|
| |