|
Mechatronické pohonové soustavy
Pulec, Václav ; Houfek, Lubomír (oponent) ; Kratochvíl, Ctirad (vedoucí práce)
Záměrem této bakalářské práce je snaha přiblížení pojmů jako jsou mechatronika, mechatronický přístup a mechatronický výrobek. Průběžně porovnává mechatronické a konvenční pohonové soustavy a definuje jejich odlišnosti. Představuje řadu příkladů inovací, kterým dala za vznik mechatronika.
|
|
PROBLEM OF IDENTIFICATION OF DETERMINISTIC CHAOS IN THE INTERACTIVE DRIVE SYSTEMS
Kratochvíl, Ctirad ; Švéda, P. ; Houfek, Martin ; Houfek, Lubomír
Chaos and chaos theory is a field of study in mathematics, computer sciences, electronics, physics and also engineering too. In our article will be explored chaotic behaviour and numerical solutions of the models of drive systems with electric DC motors. These solutions are also bounded like equilibrium, periodic and quasiperiodic solution. There is no precise definition for a chaotic solution because it cannot be represented through standard mathematical functions. However, a chaotic solution is aperiodic solution, which is endowed with some special identifiable characteristics, for example attractors, bifurcations or one-and two dimensional maps.
|
|
Experimentální výzkum chaosu a jeho vizualizace
Kratochvíl, Ctirad ; Koláčný, J. ; Houfek, Lubomír ; Houfek, Martin ; Švéda, P.
Teorie chaosu jako vědní disciplína se rozvijí přibližně od poloviny šedesátých let minulého století. Většina prací je ale dosud věnována teoretickým aspektům tohoto fenoménu a jejich zkoumání se provádí zpravidla na modelových soustavách s malým počtem stupňů volnosti - pokud jde o technické aplikace. Ve svém příspěvku předložíme výsledky simulačního studia chaotických jevů, které byly získána s využitím tzv, chaos modulu na modelech nelineárních dynamických soustav. K vizualizaci dosažených výsledků pak využijeme paměťového osciloskopu.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Modelování servofluidních ložisek
Houfek, Lubomír
In the paper is presented analysis of inflow and outflow in hydraulic coupling elements in rotor systems. The models of squeeze film damper and hydraulic bearing are developed now. For solutions is used control volume method. There are presented two models of boundary conditions - in segment and in volume. Three locations of eccentricity are solved - centered shaft position, 50
|