|
Analýza napjatosti torzně namáhaných tvrdých pryží při velkých deformacích a hyperelastickém chování
Šulc, Petr ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan ; Košina, Jan
Příspěvek se zabývá analýzou napětí tvrdé pryže při velkých torzních deformacích. Tato studie byla motivována snahou zvýšit teoretický základ pro experimentální vyhodnocení chování materiálu z tvrdé gumy na naší testovací soupravě. Byla získána deformační energie z Mooney- Rivlinova modeu (MRM) pro smykové namáhání a poté byly získány MRM konstanty laděním na experimentální torzní deformační křivku. Poté naladěný válcový model z MRM byl testován při torzním zatížením pro vyhodnocení napjatosti. Kromě radiálního rozdělení smykových napětí a přetvoření byla věnována pozornost vyhodnocení axiálního napětí. Toto by mohlo pomoci posoudit vliv tahových napětí na tangenciálních deformacích zkušebního vzorku při velkých deformacích v krutu.
|
|
Využití pulzního buzení k vynucenému kmitání vybraných vlastních tvarů oběžného kola za rotace
Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan
Příspěvek se zabývá řešením vícebodového elektromagnetického pulzního buzení lopatek rotujících turbínových kol pro analýzu jejich dynamického chování. Neboť se šířka pulzů zkracuje s otáčkovou rychlostí, klesají magnetické síly působící na lopatky. Proto rozložení více rychlých elektromagnetů po obvodě kola se jeví jako nutné pro zvýšení celkového budícího potenciálu pro buzení těchto tuhých struktur. To však vyžaduje přesnou synchronizaci elektromagnetů s otáčkami kola a dynamickou odezvou vybrané lopatky. Dále impulzní buzení způsobuje obecně přechodové kmity kola, které jsou tvořeny superpozicí mnoha vlastních tvarů kola. Proto byla pozornost věnována vývoji vhodného kontrolního algoritmu pulzního buzení elektromagnetů a nalezení vhodné strategie propojení elektromagnetů k získání vícebodového buzení pro vybuzení vybraných vlastních tvarů.
|
| |
|
Experimentální analýza torzních kmitů tvrdých pryží při velkých deformacích
Šulc, Petr ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan ; Košina, Jan
Tento příspěvek se zabývá novým přístupem dynamického testování tvrdých pryží při velkých deformacích. Experimentální zařízení s řízeným servomotorem bylo navrženo a sestaveno pro torsní přetvoření pryží při předem definovaných amplitudách a frekvencích uhlového kmitání. V tomto článku jsou prezentovány výsledky z prvního testování. Pro fenomenologický popis pryžového chování byl vytvořen matematický reologický model pryže a jeho parametry byly identifikovány porovnáním analytických a experimentálních hysterezních křivek.
|
|
Testování metody časových diferencí pro torzní kmitání rotující hřídele
Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Cibulka, Jan
Příspěvek je zaměřen na testováním metody časových diferencí při použití signálu enkodéru pro vyhodnocení torzních kmitů rotující hřídele při dynamickém torznim buzení. Přesnost metody byla testována nejprve na numerických simulacích pulzních signálů a nakonec na reálných experimentálních datech získaných z enkodéru. Metoda byla také implementována do řídícího prostředí dSPACE pro on-line zpracování. Dosažené experimentální výsledky jsou v souhlasu s numerickými předpoklady.
|
|
Air-pressure characteristics and visualization of bubbling effect in water resistance therapy
Radolf, Vojtěch ; Horáček, Jaromír ; Bula, Vítězslav ; Laukkanen, A. M.
This study investigates the influence of a widely used method in voice training and therapy, phonation into a resonance tube with the outer end submerged in water (‘water resistance therapy’ with bubbling effect). Acoustic and electroglottographic (EGG) signals and air pressures in the mouth cavity were registered and the formation of bubbles was studied using high speed camera. Bubbling frequency dominates in the spectra of the pressure signal being about 15 dB higher than the amplitude of the first harmonic, which reflects the fundamental frequency of the vocal folds’ vibration. Separation of the bubbles 10 cm under water surface starts when the buoyancy force acting on the bubble is approximately equal to the aerodynamic force in the tube.
|
| |
| |
| |
| |