Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 157 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The Characters of Children at the Work of Adalbert Stifter
Petrusová, Kateřina ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Resumé Petrusová, Kateřina (2011): Postava dítěte u Adalberta Stiftera. Praha: Ústav germánských studií, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Tato diplomová práce se zabývá rolí dítěte v díle Adalberta Stiftera, rakouského autora první poloviny 19. století, jehož rodištěm je jihočeská Horní Planá (Oberplan). Adalbert Stifter byl nejen spisovatelem, malířem, ale i pedagogem (působil jako školský inspektor v Horním Rakousku). Všechny tyto činnosti se společně se Stifterovými životními zkušenostmi a osobními problémy promítly do jeho literární tvorby. Zaměřuji se zde především na jeho tři díla: sbírky Studie (Studien), Pestré kameny (Bunte Steine) a román Pozdní léto (Der Nachsommer). Dětství se objevuje již v jeho raném díle, kde je považováno za etapu lidského vývoje (Menschenwerdung), v pozdějších povídkách, např. ve sbírce Bunte Steine stojí dětské postavy v popředí děje, vždy jsou však konfrontovány se světem dospělých, především potom se zákony všemocné přírody. Tento vztah je formulován v předmluvě sbírky v podobě tzv. laskavého zákona (das sanfte Gesetz). Celé pojetí dítěte je potom završeno výchovným románem Der Nachsommer, kde je podán komplexní obraz Stifterových myšlenek a procesu výchovy k ideálnímu člověku. Autor řeší ve svém díle nejen své osobní existenční otázky, kdy se často pomocí...
Gustav Leutelt, a poet of the Jizera Mountains
Štefková, Michaela ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Weinberg, Manfred (oponent)
Klíčová slova: regionální literatura, pověsti, autobiografická próza, román, povídka, novela, literární tvorba, estetika přírody Abstrakt: Tato diplomová práce pojednává o životě a díle Gustava Leutelta, který patří mezi méně známé německy píšící autory z Čech, tvořící na přelomu 19. a 20. století. Zvláštní důraz je kladen především na zachycení Jizerských hor, které hrají v jeho tvorbě stěžejní roli. Úvodní kapitola formuluje předmět zkoumání a stanovuje cíle této práce. Kapitola druhá nabízí stručný nástin Leuteltova života a jeho tvorby. Ve třetí kapitole jsou představena konkrétní díla ze třech hlavních oblastí autorovy tvorby, a sice z fiktivní prózy, pověstí a vlastivědných prací. Závěrečná kapitola pak shrnuje výsledky této práce a další postřehy k tématu.
The picture of the GDR in German prose after 1989
Běličová, Alžběta ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá obrazy NDR v německé próze po roce 1989 v dílech autorů pocházejících z NDR a narozených po roce 1960. Literární obrazy NDR jsou sice pouhými odrazy individuálních vzpomínek či fiktivními obrazy tohoto státu, které nelze srovnávat s obrazem poskytnutým historiky, mohou ovšem i tak významně přispět k vytvoření kolektivní paměti na tento stát a tím ovlivnit obraz NDR, který je v současné německé společnosti dominantní. Na příkladu devíti textů jsou ukázány různé způsoby zobrazení různých aspektů někdejší reality tohoto státu, přičemž významnou roli hraje využití prvků humoru a nostalgie. V rámci skupiny autorů posledních dvou generací narozených v NDR jsou hledány paralely a odlišnosti v přístupu k tomuto státu a jeho vyobrazení.
Thomas Brussig and the literature of the time of change ("Wendezeit")
Jahodová, Miroslava ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Cílem mé diplomové práce bylo charakterizovat dílo spisovatele Thomase Brussiga. Analyzovala jsem autorovu prózu vzniklou v rozmezí let 1989-1995, a to nejen v souvislosti s jeho životem, ale také v kontextu doby, v níž díla vznikla. Historické pozadí se jeví pro Brussigovu tvorbu jako zásadní a pochopení některých dobových souvislostí je základním předpokladem pro pochopení celého autorova díla. Doba je totiž nejen pozadím popisovaných příběhů - její kritika, ba dokonce pouhá charakteristika se stávají tématem Brussigových knih. Pro literární vědu je zajímavým příkladem zúčtování s kontroverzní spisovatelkou Christou Wolfovou, jejíž povídka Was bleibt1 vyvolala bouřlivé reakce osobností německé kulturní sféry. V románu Helden wie l-Fir 2 Brussig tuto autorku podrobuje zdrcující kritice, a to kritice sice ne vždy zcela přímé, ale přesto naprosto jednoznačné. Ve snaze o zachycení důvodů a okolností, které s touto kritikou souvisejí, jsem do své práce zařadila stručnou charakteristiku literárních a historických diskuzí, jež jsou důkazem neklidné atmosféry postsocialistického Německa, stejně jako Německa znovusjednoceného. Důležitou součástí teoretické části práce je přehled některých děl, která vznikla po roce 1989 a která dokumentují vývoj prózy, poezie a dramatu v době politických změn. Pokouším se...
The comparison of Grillparzer's and Horn's King Ottokar and the response of Czech cultural public to both plays
Mišoňová, Anežka ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Tato diplomová práce začíná krátkým přehledem německé a české poezie, dramat a románů o českém králi Přemyslu Otakarovi II. Ve druhé kapitole se zabývá dobou, ve které byla napsána tragédie Štěstí a pád krále Otakara Franze Grillparzera a okolnostmi jejího vzniku, zahrnuje informace o censuře, kritické reakci Čechů ve Vídni a popisuje Grillparzerův vztah k Čechům a jeho pobyty na Moravě a v Praze. Třetí kapitola se týká života Uffo Daniela Horna, jeho politického angažmá v revoluci 1848 a stejně tak vývoje jeho vztahu k českému národu před a po revoluci. Čtvrtá kapitola nabízí jak stručné srovnání Hornových obou verzí Krále Otakara, tak podrobnější porovnání Grillparzerova a Hornova dramatu z hlediska stavby, děje, postav a jejich charakteristik. V poslední kapitole jsou chronologicky seřazeny reakce české umělecké veřejnosti.
Collected poems of Franz Baermann Steiners
Pelánová, Eva ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Pfedkladana diplomova prace se zabyva basnickym dilem prazskeho rodaka Franze Baermm.ma Steinera (1909-1952). Za basnikova zivota zustalo dilo sirsi ctenarske verejnosti prakticky nezname; souborne vydani - Am stürzenden Pfad. Gesammelte Gedichte - uspohidal teprve v roce 2000 Jeremy Adler. Jeho edice vychazi z vydani sbirky Eroberungen, poHzeneho H. G. Adlerem (1964), a ze Steinerovy pozustalosti. Predkladana diplomova prace se opira 0 edici Jeremyho Adlera (Steiner 2000) a metodologicky navazuje na francouzskou skolu critique thematique, predevsim na studie Jean-Pierra Richarda. 1 Richard zkouma obrazivost (l 'imaginaire) jednotlivych autonl a pokousi se urcit jejich stezejni obrazovy fond, ktery zaklada charakteristicky svet konkretniho basnika. Zvolili jsme tuto metodu, nebot' Steiner sva temata prostredkuje pomod obrazu. Jeho obrazy nejsou nahodne a v basnickem dile se vraceji. Timto zpusobem nam basnik umoznuje pomerne presne stanovit vyznamjednotlirych obrazu a take vztahy mezi nimi. PHsne chronologickou analyzu jsme po urcitem vahani z nekolika duvodu zavrhli: basne za autorova zivota vetSinou nebyly zverejneny, a proto dilo nepodleha linearnimu ryvoji, jenz vyplyva z kontaktu dila s publikern. Steiner se navfc casto vracel k dHvejsi produkci a na basnich dale pracoval; stava se, ze prvni verzi od...
Werner Schwabs adaptation of Arthur Schnitzler's "Reigen"
Nekut, Štěpán ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Tato diplomova proce se zabyYo srovnonfm dvou dialogovych cyklu: Reigen Arthura Schnitzlera a DER REIZENDE REIGEN nach dem Reigen des REIZENDEN HERRN ARTHUR SeHN/TZLER Wernera Schwaba. Jak je patrne jiz z titulu, jedno se v pffpade Schwaba o adaptaci Schnitzlerovy predlohy, ktero, stejne jako vetSina jeho deI, vyvolala u rakouske verejnosti konce minuleho stoletf sveho easu vlnu nadsenf i nevole. Prinejmensfm stejny rozruch vyvolal 0 temer sto let pozdeji raketovy nostup Wernera Schwaba na nemeckou a pozdeji i mezinorodnf divadelnf scenu. Proce je rozdelena do dvou hlavnfch celku. PNnf z nich se venuje Arthurovi Schnitzlerovi a jeho Reigen. Abychom lepe pochopili autorovu tvorbu i samotne dOo, venuje se uvodnf kapitola teto eosti autorovu zivotu. Vylfeenf historickeho pozadf a atmosfery poslednfch desetiletf 19. stoletf se vsemi politickymL duchovnfmi a sociolnfmi specifiky, ktero na Schnitzlera pusobila, nom umoznuje sledovat vyYoj jeho osobnosti od raneho detstvf. T ato kapitola mapuje jeho cestu zivotem od utleho mlodf pres gymnozium a studium medicfny az k zojmu 0 psychologii a psychoanalyzu, jez se pozdeji staly neodmyslitelnou soueostf vykreslenf hrdinu jeho her. Autoruv zivot i dOo nejvfce ovlivnili osobnost otce a prostredf celkove liberal ne a kulturne zalozene rodiny, dobove pffznaeno nerozhodnost...
The father-son-conflict in early narrations of Thomas Mann
Hloušková, Petra ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Stromšík, Jiří (oponent)
Dilo Thomase Manna plati za silne autobiograficke, konflikt otee a syna zde figuruje pomeme casto. At' uz se jedna 0 jeho slavny roman Die Buddenbrooks (1901, Buddenbrookovi) nebo 0 novely Der Bajazzo (1897, Bajazzo), Tristan (1903, Tristan), Tonio Kröger (1903, Tonio Kröger), Unordnung und frühes Leid (1925, Zmatek a ran); ia!) ajina dila zjeho pfedevsim rane tvorby, nezfidka v ni eh vystupuje syn s umeleekym talentern, znacne se odlisujici od sryeh vrstevniku. Tento vetsinou tmavovlasy a tmavooky ehlapee, pozdeji dospely muz, touzi b-yt jako jeho nejlepsi kamanid - blond'ary, modrooky a bezstarostny. Jeho "odlisnost" mu to ale nedovoluje. Pfisneho otee - vetSinou hanzovniho kupee - irituje synova zaliba v umeni a roztrpcuje ho jeho absolutni nezajem 0 rodinnou firmu. Tak tomu bylo i ve vztahu Thomase Mann ajeho otee Johanna Sigmunda Manna. Ve sryeh prvotinaeh vetSinou kopiruje Thomas Mann tento duveme znamy model, casto doprovazeny motivem umelee nepoehopeneho srym okolim, lidmi jednoduehymi, ale st'astn-ymi. Rozpor takto odlisnyeh osobnosti, jez obe ehteji dosahnout sveho, vede logieky ke konfliktu. Otee bud' prosadi svuj zamer a syn se pak stava nest'astn-ym pokracovatelem rodinne tradiee, nebo otee rezignuje a firmu pro da. Syn pak vetsinou opusti prostfedi, u ktereho stejne nikdy nenasel poehopeni, a...
ʻSudeten Germansʻ in Czech cinematography from 1945: changes and constants
Koutská, Anna ; Blahak, Boris (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Práce diachronně popisuje vývoj zobrazování sudetských Němců a problematiky odsunu v československém a českém filmu. Klade si otázku souvislosti dobového kulturního a politického klimatu s filmovým pojetím této problematiky a trvanlivosti zavedených schémat a klišé. Ve čtyřech výrazných kulturně-historických epochách je na základě sekundární literatury a dobové kritiky analyzováno pět filmů. Padesátá léta: Nástup, šedesátá léta: Adelheid, éra normalizace: Cukrová bouda a Zánik samoty Berhof, po roce 1989: Habermannův mlýn.
Restoration of Ecclesiastical Buildings in Sudetenland after 1989. The Area of Lusatian Mountains.
Čížková, Helga ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Tvrdík, Milan (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zmapovat rekonstrukce katolických kostelů na území Lužických hor, tj. oblasti Sudet, které byly realizovány po roce 1989 nebo probíhají v současné době. Po úvodní kapitole je zařazena část práce, jež se věnuje vývoji pojmu Sudety a česko-německým vztahům od počátku soužití v českých zemích až do odsunu po druhé světové válce. Třetí část přibližuje oblast Lužických hor, jejich historii a památky, a připomíná demolice a chátrání kostelů v éře komunismu. Následujících pět kapitol pojednává o samotných církevních stavbách, jejich vzniku, stavu ve 20. století a následných opravách. Pokud byly tyto informace dohledatelné, jsou uvedeny i subjekty, které na opravy finančně přispěly, a jednotlivé podíly či částky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 157 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Tvrdík, Michal
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.