|
Spalovací motory s prodlouženou expanzí
Novotný, Pavel ; Janoušek, Michal (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Úvodem je v práci uvedena stručná historie motorů s prodlouženou expanzí. Následně je rozebrána termodynamika ideálních oběhů s prodlouženou expanzí, která je porovnána s ideálním Ottovým oběhem. Práce se dále zabývá některými konstrukčními řešeními dosažení prodloužené expanze u spalovacího motoru. V práci jsou dále uvedeny vybrané motory s prodlouženou expanzí od předních světových výrobců. V závěru jsou v bakalářské práci řešeny systémy s variabilním kompresním poměrem.
|
|
Návrh konstrukčního řešení automobilového iniciátoru
Suchý, Jan ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na návrh řešení konstrukce a designu automobilového iniciátoru. Návrh je prováděn s ohledem na požadavek zajištění maximální funkčnosti celého prvku. U volby materiálů a použitých technologií není přihlíženo k nákladům a ani dnes běžně používaným postupům. Hlavním cílem je odstranění nedostatků současných automobilových iniciátorů a návrh technologických postupů při výrobě nového dílu.
|
| |
|
Energy Recovery from Exhaust Gases in an Electric-assisted Turbocharger for Hybrid Vehicles
Calábek, Daniel ; Kudláček, Petr (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
The content of this diploma thesis was the suitability of using a turbocharger with an associated motor-generator for selected types of hybrid vehicles and the subsequent analysis of energy flows for a given engine application. The approach presented in the work includes a thermodynamic model of the engine in the GT-SUITE program in which the possibilities of energy flows when changing the size of the turbine and compressor wheel of a turbocharger are investigated. The approach is applied to a turbocharger with a variable geometry which is associated with motor-generator for a delivery vehicle, where it is possible to recover energy from the turbocharger at different engine loads. At the same time, the possibilities of reducing fuel consumption at certain operating points of the engine were identified.
|
|
Moderní pohonná jednotka s vysokou mechanickou účinností – klikový mechanismus
Krajči, Jakub ; Raffai, Peter (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou mechanické účinnosti kontaktních dvojic klikového mechanismu spalovacího motoru. V úvodní části je uvedeno seznámení se základními pojmy klikového mechanismu, oblastmi vzniku mechanických ztrát, režimy mazání a druhy opotřebení. Další kapitoly popisují možnosti snižování mechanických ztrát klikového mechanismu a výpočtové přístupy, které lze využít k řešení mechanických ztrát. Vlastní práce obsahuje návrh výpočtového modelu, použitého k analýze klikového mechanismu motoru Škoda 1.2 HTP. V poslední části jsou uvedeny modifikované varianty standartního klikového mechanismu s ohledem na snížení mechanických ztrát. V závěru jsou zhodnoceny dosažené výsledky.
|
|
Silikonový tlumič torzních kmitů řadového šestiválcového vznětového motoru
Drozdek, Lukáš ; Novotný, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce s názvem „Silikonový tlumič torzních kmitů řadového šestiválcového vznětového motoru“ je zaměřena na prvotní návrh možnosti použití silikonového tlumiče torzních kmitů pro výše zmiňovaný motor určený pro traktory a další průmyslové aplikace. Cílem práce je vypočítat kmitání klikové hřídele pomocí vhodného dynamického modelu a následně navrhnout takové základní parametry silikonového tlumiče torzních kmitů, který torzní výchylky klikové hřídele utlumí na přijatelnou hodnotu. Další částí je návrh konstrukčního provedení samotného upevnění silikonového tlumiče na volném konci klikové hřídele motoru. Posledním krokem diplomové práce je porovnání a zhodnocení kmitání klikové hřídele bez tlumiče a s nově navrženým silikonovým tlumičem torzních kmitů.
|
|
Analýza šíření vibrací spojeným strukturálně akustickým prostorem
Kostelník, Jan ; Pellant, Karel (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je analyzovat průběh vibrací u spalovacího motoru, od spalovacího prostoru přes pevné strukturální prostředí, až po okraj bloku motoru. Poté analyzovat vznik hluku jakožto změny akustického tlaku v plynném akustickém prostředí obklopujícím pevnou strukturu bloku motoru. Byla provedena analýza jednovélcového bloku mototru při různých frekvencích a poloze pístu. Simulace šíření vibrací a tlakových vln byla provedena v programu ANSYS.
|
|
Návrh opatření pro snížení hluku Rootsova dmychadla
Fučík, Ondřej ; Vacula, Jiří (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou hluku a vibrací Rootsových dmychadel. V teoretické části jsou popsány možné zdroje hluku a vibrací u těchto pístových strojů. Dále jsou shrnuty poznatky o základních typech tlumičů a je posouzena jejich vhodnost pro použití v dané aplikaci. V praktické části je provedeno měření hluku a vibrací komerčně dostupného dmychadla. Následně jsou nalezeny dominantní zdroje hluku a analyzována současná protihluková opatření. Nakonec jsou uvedeny návrhy pro modifikaci stávajících opatření pro snížení hluku.
|
|
Podmínky pro spalování paliv vyrobených z odpadů z pohledu platné legislativy
Matoušek, Petr ; Pavlas, Martin (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
V této bakalářské práci jsou popsány možnosti využití paliv vyrobených z odpadů z hlediska energetického využití v průmyslu a energetice. Stručně je nastíněna skladba zdrojů energie, současná situace ve výrobě energie a v odpadovém hospodářství České republiky. Dále jsou uvedeny jednotlivé druhy paliv vyrobených z odpadů. Jednou z hlavních částí je základní rozbor legislativy upravující oblast nakládání s odpady a využití alternativních paliv. V závěru práce je zhodnocena možnost využití mechanicko-biologické úpravy jako zařízení pro nakládání s odpady.
|
| |