|
Hlasová výchova ve sboru dospělých
Černá, Anna ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Fürstová, Lucie (oponent)
Cílem bakalářské práce je vysvětlení důležitosti hlasové výchovy ve sborech dospělých. V úvodu je stručně popsán historický vývoj hlasové výchovy a fyziologie hlasového ústrojí. Dále je popsána metodika pěveckého postoje a posedu, dechové opory, rozezpívání, vysvětleny jsou pojmy: konsonant a vokál, rejstřík a rezonance. Dále jsou představeny hlasové a dechové cviky pro podporu hlavních pěveckých atributů. Tyto cviky jsou vhodné pro všechny hlasové obory. Posledním tématem teoretické části je hlasová hygiena. Jsou zde popsány preventivní kroky k udržení dlouhodobé činnosti hlasového aparátu: regenerace, výživa, péče o hlas před pěveckým výkonem. Těžištěm práce je výzkumná část, která obsahuje dvě části. První obsahuje rozhovory s hlasovými pedagogy. Tyto rozhovory byly vedeny osobně, na základě předem připraveného seznamu otázek. Rozhovory se zabývají hlavní metodikou rozezpívání, častými hlasovými problémy ve sboru, práce s dynamikou a začleňováním nového člena do sboru. Druhá část obsahuje rozbor hlasové výchovy ve třech českých amatérských sborech, který byl proveden na základě osobního pozorování. Z vyhodnocení všech poznatků vyplývá, že je vliv hlasové výchovy ve sboru dospělých stěžejním aspektem pro budoucí hlasový vývoj sboristů. Práce zároveň může sloužit jako praktický studijní materiál...
|
|
Smíšené sbory bez doprovodu Otty Alberta Tichého. Katalogizace a problematika vybraných skladeb
Klima, Tomáš ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Resumé Otto Albert Tichý, rodák z moravského Martínkova, se narodil r. 1890 a zemřel r. 1973 v chrámu sv. Víta v Praze. Byl skladatelem, především duchovní hudby, pedagogem a spisovatelem - překladatelem. Za svůj život napsal více jak 300 skladeb a v této práci je přiblížena jejich část, smíšené sbory bez doprovodu (a cappella). Vytvořil jsem kompletní digitalizaci smíšených sborů, provedl jsem, pokud byla možnost srovnání s autografy, kritické zhodnocení tiskopisů. Díky souborům midi poskytuji amatérským sbormistrům, ale i zájemcům o Tichého dílo obecně, možnost poslechnout si jednotlivé skladby, aniž by museli ovládat jakýkoliv hudební nástroj. Pro úplnost zveřejňuji překlady všech, povětšinou latinských, duchovních skladeb i s jejich zařazením do liturgické částí roku. Závěrem práce, díky poznatkům sbormistrů mající zkušenosti s díly tohoto autora i díky poznatkům mým vlastním, přibližuji skladatelův kompoziční styl a na konkrétních vybraných skladbách úskalí v interpretaci a nácviku
|
| |
| |
| |
|
Kantátové a oratorní dílo Jana Hanuše: hudebně-historický kontext a pedagogické využití
Novotný, Vít ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Aschenbrenner, Vít (oponent) ; Valášek, Marek (oponent)
Tato práce vědomě navazuje na předchozí literaturu věnovanou životu a dílu Jana Hanuše, významného českého skladatele 20. století. Zaměřuje se na jeho tvorbu kantátovou a oratorní, která tvoří svébytnou a významnou část autorova odkazu. Práce si klade za cíl vytyčenou oblast zájmu nejen náležitě teoreticky prostudovat, nýbrž zasáhnout i do relevantních příbuzných praktických oborů: oboru umělecké interpretace a oboru hudební pedagogiky. Prvním, teoreticky zaměřeným cílem je zmapovat celou definovanou oblast Hanušovy tvorby v kontextu hudebního i společenského vývoje v průběhu 20. století, v kontextu genologicky příbuzné hudby jiných českých autorů a v kontextu Hanušova osobního skladatelského vývoje. Druhým cílem je dovést jedno ze studovaných děl, Poselství: svědectví o smrti Jana Palacha z roku 1969, k historicky prvnímu kompletnímu provedení v symbolickém i společenském kontextu, který dílu náleží. Třetím cílem je pak vytvořit a výzkumně prověřit didaktický materiál, který využívá specifik studované oblasti Hanušovy tvorby k přiblížení hudebního jazyka soudobé artificiální hudby dnešním žákům všeobecné hudební výchovy. Všechny tyto tři dílčí cíle se spojují v cíl obecnější, který dosah této práce přesahuje: zviditelnit a zpřítomnit nesmírně inspirativní odkaz výjimečného umělce a člověka Jana...
|
|
Sborový zpěv v předškolním věku v prostředí Kühnova dětského sboru
Hrubá, Anna ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Tato práce pojednává o hudebním vývoji dítěte v předškolním věku a o práci na něm, a také o tom jak sborový zpěv k němu přispívá. V teoretické části práce, najdete základní vývojové složky, kterými si dítě v předškolním věku prochází a jak by se nimi mělo pracovat, aby byl vývoj vyvážený. Dále se práce věnuje sborovému zpěvu v předškolním věku, kdo je sbormistr, jaká je jeho role ve sboru a kdo je člen sboru a jak se jím stát. Jednou z hlavních částí práce je pojednání o Kühnůvě dětském sboru, který je jeden z nejlepších sborů v Evropě a mně je velmi blízky. Najdete zde historii sboru a informace o jeho zakladateli, Janu Kühnovi, podle něhož se sbor nazýva. Součástí mé práce, je také současnost sboru a jeho stávající pracovníci a dnešní činnost.
|
| |
| |
|
Role a význam Ústřední hudby Armády České republiky v současné společnosti
Hyneš, Ondřej ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Bakalářská práce zkoumá činnost Ústřední hudby Armády České republiky (dále jen ÚH AČR), která jako jedna z mála vojenských hudebních těles na našem území ustála postupnou redukci mnoha vojenských souborů po převratu v roce 1989. Cílem práce je zmapovat činnost ÚH AČR od roku 2010 do současnosti. Teoretická část práce se zabývá obsazením daného orchestru, s důrazem na repertoár a samotnou hudební produkci. Praktická část sleduje prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru cestu několika vybraných členů ÚH AČR, na které se stávají řádnými členy tohoto hudebního tělesa. KLÍČOVÁ SLOVA armáda, vojenská hudba, tradice
|