|
Hudební archiv kolegiátního kostela sv. Mořice v Kroměříži
Macek, František ; Slavický, Tomáš (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Bakalářská práce se věnuje dosud neznámému archivu kolegiátního kostela sv. Mořice v Kroměříži, který se nalézá na kůru v místnosti vedle varhan. Známá sbírka biskupa Karla Lichtenstein-Castelcorna byla spolu s dalšími notami přenesena z kostela sv. Mořice Antonínem Breitenbacherem. Hudebniny byly přeneseny v roce 1927 do Kroměřížského zámku. Předmětem práce je lokační seznam notového materiálu, který je na kůru dnes uložen. Hodnota tohoto seznamu je ve výpovědi o vývoji chrámové hudby v rezidenčním městě olomouckého arcibiskupa v 2. polovině 19. století a ve 20. století. Zvláště v 1. polovině 20. století zastával kůr sv. Mořice místo uznávaného centra chrámové hudby, které navštěvovaly přední skladatelské osobnosti. O vysoké kvalitě provozované chrámové hudby svědčí i to, že liturgie byly přenášeny rozhlasem. Hudební archiv chrámu sv. Mořice ve své ucelenosti podává ojedinělou výpověď o historické etapě chrámové hudby, která dosud čeká na podrobné muzikologické zpracování.
|
|
Suity pro flétnu a continuo flétnistů a hobojistů v orchestru Ludvíka XIV.
Vytlačil, Lukáš ; Maňourová, Lucie (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Bakalařska prace "Suity pro fletnu a continuo fletnistů a hobojistů v orchestru Ludvika XIV." se zabyva prvnimi tištěnymi skladbami pro solovou fletnu s doprovodem, ktere napsali Michel de la Barre, Jacques Martin Hotteterre, Anne Danican Philidor, Pierre Danican Philidor a Francois Danican Philidor. Suity jsou v několika kapitolach rozebirany jak z hlediska galantni mody, se kterou byla v te době fletna velmi těsně spjata, tak i po strance kompozice i hudebniho provedeni. Abstract
|
|
Johann Anton Koželuch (1738-1814) - Život a dílo
Mikulášová, Ludmila ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent) ; Kapsa, Václav (oponent)
Cílem disertační práce je vytvořit monografii o životě, působení a díle pražského hudebního skladatele Johanna Antona Koželucha (1738-1814). První díl práce nejprve sleduje skladatelovu životní a profesní dráhu, všímá si zázemí a postavení, které ovlivňovalo jeho tvorbu či kompoziční odkaz. Závěr prvního dílu je věnován vybraným aspektům jeho tvorby, která je hodnocena na základě srovnání s dobovým hudebním kontextem. Druhý díl disertační práce obsahuje tematický katalog skladeb Johanna Antona Koželucha. Na základě muzikologického bádání je nesporné, že Johann Anton Koželuch patří k nejvýznamnějším osobnostem českého hudebního života druhé poloviny osmnáctého a počátku devatenáctého století a jeho odkaz jistě přesahuje i hranice této země. Tato disertační práce přináší nové poznatky k hudební historii nejen české, ale i středoevropské.
|
| |
|
Hudební sbírky milosrdných bratří v českých zemích
Freemanová, Michaela ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Sehnal, Jiří (oponent) ; Perutková, Jana (oponent)
"Provincia germanica" řádu milosrdných bratří byla pravděpodobně ustavena roku 1616. Na začátku sedmdesátých let 18. století pokrývala téměř celou střední Evropu. Dnešní česká provincie zahrnuje osm konventů (Praha, Nové Město nad Metují, Kuks, Brno, Prostějov, Valtice, Letovice a Vizovice). Tato práce pojednává o jejich historii, jejich hudebním životě a dochovaných hudebních sbírkách z konventů v Praze, Novém Městě nad Metují, Kuksu (katalog kukské sbírky vyšel samostatně v roce 1998), Prostějově, Brně a Valticích (hudební sbírky konventů v Letovicích a Vizovicích se nedochovaly). Jde o raritní prameny; zdá se, že kromě dvou malých sbírek, které pocházejí z konventů ve Štýrském Hradci a Vídni, a dosud nezpřístupněné vratislavské sbírky, se žádné podobné fondy na území někdejšího rakousko-uherského mocnářství nedochovaly. S výjimkou kukské sbírky je většina českých a moravských řádových hudebních fondů neúplná. Fragmentární jsou i řádové archiválie. I tak je možné sledovat vzestup i pokles hudebních aktivit milosrdných bratří, jejichž původním a základním posláním byla péče o nemohoucí, staré a nemocné. Hudba se v "provincii germanicae" stala pevnou součástí všeobecného vzdělávání členů řádu od roku 1718; většina řádových hudebníků pocházela z českých zemí. V 18. a první polovině 19. století...
|
|
Hudební archiv kolegiátního kostela sv. Mořice v Kroměříži
Macek, František ; Slavický, Tomáš (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Bakalářská práce se věnuje dosud neznámému archivu kolegiátního kostela sv. Mořice v Kroměříži, který se nalézá na kůru v místnosti vedle varhan. Známá sbírka biskupa Karla Lichtenstein-Castelcorna byla spolu s dalšími notami přenesena z kostela sv. Mořice Antonínem Breitenbacherem. Hudebniny byly přeneseny v roce 1927 do Kroměřížského zámku. Předmětem práce je lokační seznam notového materiálu, který je na kůru dnes uložen. Hodnota tohoto seznamu je ve výpovědi o vývoji chrámové hudby v rezidenčním městě olomouckého arcibiskupa v 2. polovině 19. století a ve 20. století. Zvláště v 1. polovině 20. století zastával kůr sv. Mořice místo uznávaného centra chrámové hudby, které navštěvovaly přední skladatelské osobnosti. O vysoké kvalitě provozované chrámové hudby svědčí i to, že liturgie byly přenášeny rozhlasem. Hudební archiv chrámu sv. Mořice ve své ucelenosti podává ojedinělou výpověď o historické etapě chrámové hudby, která dosud čeká na podrobné muzikologické zpracování.
|
|
Suity pro flétnu a continuo flétnistů a hobojistů v orchestru Ludvíka XIV.
Vytlačil, Lukáš ; Maňourová, Lucie (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Bakalařska prace "Suity pro fletnu a continuo fletnistů a hobojistů v orchestru Ludvika XIV." se zabyva prvnimi tištěnymi skladbami pro solovou fletnu s doprovodem, ktere napsali Michel de la Barre, Jacques Martin Hotteterre, Anne Danican Philidor, Pierre Danican Philidor a Francois Danican Philidor. Suity jsou v několika kapitolach rozebirany jak z hlediska galantni mody, se kterou byla v te době fletna velmi těsně spjata, tak i po strance kompozice i hudebniho provedeni. Abstract
|
| |
|
Rejchovo pojetí nauky o kontrapunktu v k ontextu této hudebně teoretické disciplíny
Havlíček, Vít ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Předmětem této disertační práce je kontrapunkt v pojetí Antonína Rejchy. Kontrapunktem se Rejcha zabýval celý život a teoreticky jej zpracoval zejména ve dvou svých spisech - O novém fugovém systému a v několika částech rozsáhlého Pojednání o vyšší hudební skladbě. V této disertaci se především věnuji druhému jmenovanému. Kromě podrobného popisu Rejchových myšlenek uvádím jeho pojetí v kontextu jeho předchůdců, současníků i pokračovatelů, čímž poukazuji na význam Rejchova myšlení v oblasti kontrapunktu.
|
| |