|
Aktuální trendy v systému předškolního vzdělávání v Anglii
Ristić, Petra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Lipnická, Milena (oponent) ; Podpera, Milan (oponent)
Práce se zabývá současnými trendy a vývojovými aspekty systému předškolní péče a vzdělávání v Anglii. Jejím cílem je přinést hlubší i širší pohled na anglickou předškolní výchovu. Práce se zaměřuje na současné ukotvení předškolní výchovy a vzdělávání v anglickém vzdělávacím systému. Analyzuje okolnosti vzniku, průběhu a směřování současných reforem a tendencí v předškolním vzdělávání v Anglii. Metodologicky je práce zarámována paradigmatem kvalitativního výzkumu. Výzkumným designem je případová studie jedné země, k jejímuž zpracování se použila metoda obsahové analýzy dokumentů, polostrukturované expertní rozhovory a zúčastněné pozorování. Práce zachycuje historický kontext institucionální předškolní výchovy a jeho vliv na utváření současného národního anglického systému předškolního vzdělávání. Systém předškolního vzdělávání v Anglii se od konce 20. století do současnosti dynamicky vyvíjí. Nastavení podmínek předškolního vzdělávání prošlo řadou reformních kroků. K nejvýznamnějším se řadí systémová podpora dostupnosti předškolního vzdělávání, stanovení závazného národního kurikulárního rámce a vydávání následných revizí, nastavení jednotných kontrolních mechanismů kvality a výsledků předškolního vzdělávání a kvalitativní posun v profesionalizaci pracovníků v předškolních službách. Nechybí ani...
|
|
Proměna pojetí a perspektivy české mateřské školy
Podhrázská, Dita ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Lipnická, Milena (oponent) ; Podpera, Milan (oponent)
Cílem práce bylo systematicky zaznamenat a analyzovat proměnu české mateřské školy po roce 1989. Porozumět proměně mateřské školy, která se opírá o svědectví učitelek mateřských škol s dlouhodobým dotykem praxe a vytvořit souvislou kontinuitu myšlenek, které ji umožňují pochopit. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část popisuje změny, kterými výchova a péče o nejmenší v průběhu století procházela. V úvodní kapitole se autorka jen krátce věnuje počátkům předškolní výchovy. S vědomím, že toto období je příliš vzdáleno současnosti a celé výchově, ale stěžejní kořeny a historické proměny předškolní výchovy jsou pro práci natolik zásadní, že je autorka krátce zmiňuje. Po listopadových událostech roku 1989 i česká mateřská škola procházela transformačními změnami. Hlavním principem proměny českého školství se stal nedirektivní, partnerský přístup k dítěti, založený na pochopení, úctě, respektu a toleranci, kterému je věnována poslední kapitola teoretické části. Cílem výzkumné části bylo analyzovat proměnu pojetí a perspektivy české mateřské školy po roce 1989. Prozkoumat a poukázat na změny, kterými předškolní výchova procházela v důsledku probíhajících transformačních změn. Přinést odpověď na to, jaká pozitiva či negativa proměna přinesla do praxe mateřských škol. Zjistit,...
|
|
Současné reformy institucionální předškolní výchovy ve Spolkové republice Německo
Loudová Stralczynská, Barbora ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent) ; Lipnická, Milena (oponent)
Práce se zaměřuje na vývoj předškolního vzdělávání v Německu. Je zpracována v rámci přístupů srovnávací pedagogiky a převážně kvalitativně zaměřeného paradigmatu výzkumu. Cílem práce je analyzovat současné reformy předškolního vzdělávání v Německu. Výzkumným designem je případová studie, k jejímuž vypracování bylo užito metody obsahové analýzy dokumentů, polostrukturovaných expertních rozhovorů a zúčastněného pozorování. Výzkum se soustředil jak na systémové nastavení v předškolním vzdělávání, tak na probíhající reformy samotné. Práce nastiňuje vývoj předškolních institucí na německém území, vnější podmínky i možnosti organizace předškolního vzdělávání. Přináší analýzu kurikulárních dokumentů i vhled do soudobých alternativních modelů a inovativních přístupů v předškolním vzdělávání. Tematizuje současnou situaci pedagogického personálu a vývojové tendence v jeho odborné přípravě. Identifikuje aktuální reformy, tendence i výzvy v předškolním vzdělávání v Německu. Německo uskutečnilo v posledních 15 letech řadu reformních kroků v systému nastavení podmínek předškolního vzdělávání na národní i zemské úrovni. Reformy respektují regionální specifika jednotlivých spolkových zemí, ale v zásadních bodech usilují o národní harmonizaci. K nejvýznamnějším reformám patří kvantitativní a kvalitativní rozvoj...
|