|
Zahrádkářské osady v Českých Budějovicích z pohledu ekosystémových služeb
HOMOLKOVÁ, Tereza
Diplomová práce s názvem Zahrádkářské osady v Českých Budějovicích z pohledu ekosystémových služeb se skládá z literární rešerše, metodiky a následného vyhodnocení dotazníkového šetření. V úvodu jsou vysvětleny důležité pojmy, jako zahrádkářská osada, stručná historie zahrádkářských osad v České republice a ekosystémové služby. U podrobnějšího definování ekosystémových služeb je přiblížený jejich vztah pro zahrádkářské osady. Výzkum byl prováděn formou dotazníkového šetření. Tento dotazník byl poskytnut k dobrovolnému vyplnění 53 respondentům v zahrádkářských osadách na území města České Budějovice (Husova kolonie a České Vrbné). Zkrácenou formu dotazníku, určenou pro respondenty bez pozemku v zahrádkářské osadě, vyplnilo 20 dotázaných. Výsledkem práce je analýza a zhodnocení všech odpovědí na dotazníkové otázky z pohledu ekosystémových služeb vysvětlených v literární rešerši. Hned z první otázky v dotazníkovém šetření vyplývá, že 86,7 % dotázaných zahrádkářů vnímá zahradu jako zdroj čerstvé zeleniny a ovoce. 85 % dotázaných má zahradu jako místo odpočinku. Celých 100 % dotázaných zahrádkářů má kompost, 94 % jímá z různých důvodů vodu, 71 % preferuje a pěstuje na svém pozemku aspoň nízké odrůdy dřevin. Z výsledků můžeme usuzovat, že lidé mají zahradu hlavně za účelem čerpání kulturní služby ekosystémů (odpočinek, sociální interakce, relax, ..) a služba zásobovací v podobě různých výpěstků je "pouze bonus" doprovázející odreagování se prací na zahradě.
|
|
Odcizení člověka přírodě
Prokopiusová, Květa ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
8/67 Abstrakt Diplomová práce se zabývá odcizením člověka přírodě. Teoretická část si klade za cíl odpovědět, co je to příroda a vztah k přírodě. Dále popisuje, jak se vyvíjel vztah člověka k přírodě. Neopomene ani působení pobytu člověka v přírodě - rekreace a zahrádkářské osady. Také se zaměřuje na dítě a přírodu kolem něj. Hledá propojení se školou, ekocentry a Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Pokouší se pohlédnout na příčiny a důsledky vzdalování se přírodě. Hledá odpověď jak oddálit odcizení člověka přírodě. Vlastní výzkum zjišťuje, v jakých typech prostředí žáci pátých ročníků základních škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi tráví svůj volný čas. Zda město Brandýs nad Labem - Stará Boleslav nabízí žákům přírodní prostory, kde by mohly odpočívat, hrát si, provozovat sport atd. Zajímá se, s kým děti pobývají venku ve volných chvílích, kdo je jim společníkem nebo průvodcem. Klíčová slova Příroda, vztah k přírodě, zahrádkářské osady, střediska ekologické výchovy, ekocentra, výuka ve školní zahradě, environmentální výchova, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
|
|
Zahrádkářské osady v Českých Budějovicích a jejich význam
HOMOLKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce s názvem Zahrádkářské osady v Českých Budějovicích a jejich význam se v první části zabývá literární rešerší. V úvodu rešerše jsou vysvětleny důležité pojmy, jako zahrádkářská osada, nebo Český zahrádkářský svaz (ČZS). Dále je zde stručně shrnuta historie zahrádkaření v různých státech Evropy. Kapitola o historii zahrádkaření v České republice je obsáhlejší než předešlé kapitoly o historii v jiných zemích. V této části jsou také popsané některé funkce zahrádkářských osad, nebo také ohrožení osad. V praktické části páce je hlavním výstupem mapa se zakreslenými osadami v Českých Budějovicích a informace o historii zahrádkaření v Českých Budějovicích. K mapě se vztahují důležité informace, jako je počet osad se zahradami v soukromém vlastnictví, nebo počet osad se zahradami ve vlastnictví města, rozloha osad, počet vlastníků zahrad v osadách atd. Celkový počet osad je 12, ale déle se dělí na 20 dílčích osad. Hlavní důvod rozdělení je rozdílné vlastnictví (pozemek v soukromém vlastnictví / pozemek města Česká Budějovice), nebo výrazné rozdělení například silniční komunikací. Osady mají celkovou výměru 91,1 hektarů. Rozkládají se na 1,6 % z celkové výměry Českých Budějovic. Celkový počet majitelů vlastnící zahrádky v osadách je 1122. Z celkového počtu obyvatel města je to 1,2 %. Osad na pozemku města je 5 a zbylých 15 osad se skládá ze zahrádek v soukromém vlastnictví.
|
|
Odcizení člověka přírodě
Prokopiusová, Květa ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
8/67 Abstrakt Diplomová práce se zabývá odcizením člověka přírodě. Teoretická část si klade za cíl odpovědět, co je to příroda a vztah k přírodě. Dále popisuje, jak se vyvíjel vztah člověka k přírodě. Neopomene ani působení pobytu člověka v přírodě - rekreace a zahrádkářské osady. Také se zaměřuje na dítě a přírodu kolem něj. Hledá propojení se školou, ekocentry a Rámcově vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Pokouší se pohlédnout na příčiny a důsledky vzdalování se přírodě. Hledá odpověď jak oddálit odcizení člověka přírodě. Vlastní výzkum zjišťuje, v jakých typech prostředí žáci pátých ročníků základních škol v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi tráví svůj volný čas. Zda město Brandýs nad Labem - Stará Boleslav nabízí žákům přírodní prostory, kde by mohly odpočívat, hrát si, provozovat sport atd. Zajímá se, s kým děti pobývají venku ve volných chvílích, kdo je jim společníkem nebo průvodcem. Klíčová slova Příroda, vztah k přírodě, zahrádkářské osady, střediska ekologické výchovy, ekocentra, výuka ve školní zahradě, environmentální výchova, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
|