|
Problematika testů a testování ve výuce češtiny pro cizince
Šálená, Ivana ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Cílem této diplomové práce je pojednat o problematice testů a testování. K tomu jsme zvolili nejprve formu popisu věnující se testům, testovým položkám, problematice řešitelnosti i problematice objektivního hodnocení. Na konkrétních jazykových testech na úrovni A1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, jež skládají cizinci z češtiny (pro ně z cizího jazyka), si porovnáváme úspěšnost receptivní dovednosti (čtení) s produktivní dovedností (psaní). U dovednosti psaní se potýkáme s problematikou, jak dosáhnout objektivního hodnocení. V závěru formulujeme lingvodidaktická doporučení určená především učitelům češtiny jako cizího jazyka. Klíčová slova test, testová úloha, jazyková úroveň A1
|
|
Problematické úlohy typu multiple-choice
Venderová, Markéta ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Diplomová práce se snaží nalézt odpověď na otázku, jaký je vliv zařazení učiva ve školním vzdělávacím programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. Práce se zaměřuje na úlohy typu multiple-choice, u kterých žáci dosahovali velmi nízkých výsledků úspěšnosti. S takovýmito úlohami se žáci mohou setkávat v matematických soutěžích a výzkumech. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V první části jsou čtenáři seznámeni s aktuální situací týkající se matematických soutěží v českém prostředí, a vymezuje pojmy týkající se dané problematiky. Dále charakterizuje vybrané soutěže, kterých se žáci základních škol účastní, a podrobněji se zaměřuje na soutěž Matematický klokan. V empirické části je popsána metodologie výzkumu kvalitativního charakteru, jehož cílem bylo ověřit vliv zařazení učiva v předmětu matematika do školního vzdělávacího programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. V této části jsou zpracována a vyhodnocena dvě šetření, která probíhala v období školních let 2014/2015 a 2015/2016 na úplné základní škole. V šetření byla využita analýza rozboru úloh ze soutěže Matematický klokan, analýza učebnic, školního vzdělávacího programu a dalších školních dokumentů. Dále byly provedeny polostrukturované rozhovory s učiteli a žáky, které byly využity při vyhodnocování úloh. Šetření...
|
|
Úroveň znalostí a dovedností v chemii u žáků gymnázií
Cífková, Tereza
Hlavním cílem předkládané disertační práce je vytvořit kvazistandardizovaný nástroj ke sledování vývoje úrovně kompetencí z chemie (tj. znalostí, vědomostí a dovedností), formulovaných v podobě tzv. očekávaných výstupů v Rámcových vzdělávacích programech (RVP G, 2007) u žáků gymnázií. Pomocí tohoto nástroje byla poté určena úspěšnost žáků na gymnáziích v didaktických testech očekávaných výstupů z chemie ve školním roce 2014/2015. Vytvoření tohoto výzkumného nástroje a určení úspěšnosti žáků po uplynutí několika málo let od počátku kurikulární reformy umožní při použití v budoucích letech sledovat vývoj vzdělávání v chemii podle Rámcových vzdělávacích programů. V rámci studie byla nejprve provedena analýza těchto očekávaných výstupů z hlediska revidované Bloomovy taxonomie výukových cílů (Amer, 2006; Anderson a kol., 2001; Hudecová, 2004; Krathwohl, 2002; Krietzer a kol. 1994). Rozborem Školních vzdělávacích programů gymnázií, účastnících se výzkumu, bylo identifikováno učivo, které je RVP G (2007) opomíjeno či jasněji nevymezeno, a jeho zařazení do výuky je pak v kompetenci každé školy. Dále byly porovnány požadavky na výstupy chemického vzdělávání u žáků gymnázií v České a Slovenské republice. Dále bylo pojednáno o hodnocení a evaluaci ve vzdělávání a obecných zásadách testování a didaktických...
|
|
Úroveň znalostí a dovedností v chemii u žáků gymnázií
Cífková, Tereza ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Cídlová, Hana (oponent) ; Vasileská, Marie (oponent)
Hlavním cílem předkládané disertační práce je vytvořit kvazistandardizovaný nástroj ke sledování vývoje úrovně kompetencí z chemie (tj. znalostí, vědomostí a dovedností), formulovaných v podobě tzv. očekávaných výstupů v Rámcových vzdělávacích programech (RVP G, 2007) u žáků gymnázií. Pomocí tohoto nástroje byla poté určena úspěšnost žáků na gymnáziích v didaktických testech očekávaných výstupů z chemie ve školním roce 2014/2015. Vytvoření tohoto výzkumného nástroje a určení úspěšnosti žáků po uplynutí několika málo let od počátku kurikulární reformy umožní při použití v budoucích letech sledovat vývoj vzdělávání v chemii podle Rámcových vzdělávacích programů. V rámci studie byla nejprve provedena analýza těchto očekávaných výstupů z hlediska revidované Bloomovy taxonomie výukových cílů (Amer, 2006; Anderson a kol., 2001; Hudecová, 2004; Krathwohl, 2002; Krietzer a kol. 1994). Rozborem Školních vzdělávacích programů gymnázií, účastnících se výzkumu, bylo identifikováno učivo, které je RVP G (2007) opomíjeno či jasněji nevymezeno, a jeho zařazení do výuky je pak v kompetenci každé školy. Dále byly porovnány požadavky na výstupy chemického vzdělávání u žáků gymnázií v České a Slovenské republice. Dále bylo pojednáno o hodnocení a evaluaci ve vzdělávání a obecných zásadách testování a didaktických...
|
|
Problematické úlohy typu multiple-choice
Venderová, Markéta ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Diplomová práce se snaží nalézt odpověď na otázku, jaký je vliv zařazení učiva ve školním vzdělávacím programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. Práce se zaměřuje na úlohy typu multiple-choice, u kterých žáci dosahovali velmi nízkých výsledků úspěšnosti. S takovýmito úlohami se žáci mohou setkávat v matematických soutěžích a výzkumech. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V první části jsou čtenáři seznámeni s aktuální situací týkající se matematických soutěží v českém prostředí, a vymezuje pojmy týkající se dané problematiky. Dále charakterizuje vybrané soutěže, kterých se žáci základních škol účastní, a podrobněji se zaměřuje na soutěž Matematický klokan. V empirické části je popsána metodologie výzkumu kvalitativního charakteru, jehož cílem bylo ověřit vliv zařazení učiva v předmětu matematika do školního vzdělávacího programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. V této části jsou zpracována a vyhodnocena dvě šetření, která probíhala v období školních let 2014/2015 a 2015/2016 na úplné základní škole. V šetření byla využita analýza rozboru úloh ze soutěže Matematický klokan, analýza učebnic, školního vzdělávacího programu a dalších školních dokumentů. Dále byly provedeny polostrukturované rozhovory s učiteli a žáky, které byly využity při vyhodnocování úloh. Šetření...
|
|
Úroveň znalostí a dovedností v chemii u žáků gymnázií
Cífková, Tereza
Hlavním cílem předkládané disertační práce je vytvořit kvazistandardizovaný nástroj ke sledování vývoje úrovně kompetencí z chemie (tj. znalostí, vědomostí a dovedností), formulovaných v podobě tzv. očekávaných výstupů v Rámcových vzdělávacích programech (RVP G, 2007) u žáků gymnázií. Pomocí tohoto nástroje byla poté určena úspěšnost žáků na gymnáziích v didaktických testech očekávaných výstupů z chemie ve školním roce 2014/2015. Vytvoření tohoto výzkumného nástroje a určení úspěšnosti žáků po uplynutí několika málo let od počátku kurikulární reformy umožní při použití v budoucích letech sledovat vývoj vzdělávání v chemii podle Rámcových vzdělávacích programů. V rámci studie byla nejprve provedena analýza těchto očekávaných výstupů z hlediska revidované Bloomovy taxonomie výukových cílů (Amer, 2006; Anderson a kol., 2001; Hudecová, 2004; Krathwohl, 2002; Krietzer a kol. 1994). Rozborem Školních vzdělávacích programů gymnázií, účastnících se výzkumu, bylo identifikováno učivo, které je RVP G (2007) opomíjeno či jasněji nevymezeno, a jeho zařazení do výuky je pak v kompetenci každé školy. Dále byly porovnány požadavky na výstupy chemického vzdělávání u žáků gymnázií v České a Slovenské republice. Dále bylo pojednáno o hodnocení a evaluaci ve vzdělávání a obecných zásadách testování a didaktických...
|
|
Problematika testů a testování ve výuce češtiny pro cizince
Šálená, Ivana ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Cílem této diplomové práce je pojednat o problematice testů a testování. K tomu jsme zvolili nejprve formu popisu věnující se testům, testovým položkám, problematice řešitelnosti i problematice objektivního hodnocení. Na konkrétních jazykových testech na úrovni A1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, jež skládají cizinci z češtiny (pro ně z cizího jazyka), si porovnáváme úspěšnost receptivní dovednosti (čtení) s produktivní dovedností (psaní). U dovednosti psaní se potýkáme s problematikou, jak dosáhnout objektivního hodnocení. V závěru formulujeme lingvodidaktická doporučení určená především učitelům češtiny jako cizího jazyka. Klíčová slova test, testová úloha, jazyková úroveň A1
|