|
Práce učitele - školního metodika prevence
HENDRICH, Jan
Diplomová práce se zabývá tématem prevence rizikového chování na základních školách. Konkrétně se zaměřuje na učitele, kteří působí na pozici školních metodiků prevence a na úroveň jejich pociťované připravenosti vzhledem k jejich povinnostem specifikovaným v příslušné vyhlášce. Cílem je také identifikovat možnosti pro zlepšení jejich práce na poli školní prevence.
|
|
SOCIÁLNĚ PREVENTIVNÍ PROGRAMY PRO DĚTI A MLÁDEŽ V ČESKÉ REPUBLICE
HRUBANTOVÁ, Šárka
Tématem bakalářské práce jsou Sociálně preventivní programy pro děti a mládež v České republice. V teoretické části práce se zpočátku zaměřuji na nejčastější formy rizikového chování, které se u dětí vyskytují, jejich příčiny a prevenci. Posléze se zabývám popisem konkrétních sociálně preventivních programů, které jsou v České republice realizovány, a orientuji se na jejich spojitost s dobrovolnictvím. V praktické části byly stanoveny dva cíle. Zmapovat sociálně preventivní programy pro děti a mládež v České republice a zjistit, zda jsou realizovány dle daných pravidel či existují jejich modifikace. Abych dosáhla stanovených cílů, provedla jsem kvantitativní výzkum pomocí dotazníků. Sběr dat proběhl v měsíci březnu a dubnu 2012 v nestátních neziskových organizacích, které programy realizují. Ze 43 odeslaných dotazníků se výzkumu zúčastnilo 22 respondentů. Z výzkumu museli být 4 respondenti vyřazeni, protože se nejednalo přímo o sociálně preventivní programy. Zmapovala jsem, jakým způsobem jsou programy realizovány. Výsledky výzkumu ukazují, že nejrozšířenější z programů v České republice jsou Program Pět P a Program pro mládež Cena vévody z Edinburghu. Všechny organizace uvedly, že mají vytvořenou vlastní metodiku, kterou se při realizaci programu řídí. Výzkum poukazuje i na programy, které jsou postaveny na bázi dobrovolnosti, nebo takové, kde dobrovolníci nemusí splňovat podmínku plnoletosti. V tomto případě se jedná o modifikace hlavních programů Lata a Pět P. V některých městech se potýkají s nedostatkem klientů, někde naopak s jejich nadbytkem. Navrhla jsem možnost vytvoření lepší propagace ve městech, kde mají málo klientů a zvýšení spolupráce se školami a s organizacemi, které pomáhají např. sociálně slabým rodinám. Bakalářskou práci mohou využít organizace realizující sociálně preventivní programy nebo ji lze použít k informování široké veřejnosti o těchto programech.
|
|
Preventivní aktivity na 2. st. ZŠ z pohledu jejich aktérů
PINDROCHOVÁ, Věra
Tato diplomová je teoreticko-empirického provedení. Tematicky se zabývá primární prevencí rizikového chování na základních školách, především na 2. stupni. Teoretická část práce je zaměřena zejména na charakteristiku rizikového chování a jeho primární prevenci. Dále popisuje vztah učitele a žáka, specifika třídního kolektivu, zásady efektivní komunikace a třídní klima. Praktická část byla zpracována pomocí dotazníkového šetření, jehož získané údaje nám měly poskytnout informace o pohledu žáků a učitelů na problematiku rizikového chování a na preventivní aktivity realizované na vybraných ZŠ ve spolupráci s externími lektory. Cílem praktické části této práce bylo prozkoumat postoje žáků a učitelů k takovéto podobě primární prevence.
|
| |
|
Úloha metodika prevence v souvislosti se sociálně patologickými jevy na základních školách
KECLÍKOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá různými pohledy na primární prevenci projevů rizikového chování v prostředí základních škol. V popředí zájmu práce je pak úloha samotného školního metodika prevence. Cílem je shromáždit a porovnat různé pohledy na prevenci rizikového chování a úlohu metodika prevence na základních školách. Teoretická část charakterizuje sociální patologii, sociální deviaci a sociální normu. Vymezuje pojem rizikové chování a popisuje vybrané projevy rizikového chování, které se ve školním prostředí vyskytují nejčastěji. Zaměřuje se na prevenci rizikového chování a charakteristiku základních škol v České republice. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který byl proveden na třech základních školách v Jihočeském kraji. Prostřednictvím metody dotazníku a osobních rozhovorů mapuje pohledy žáků osmých a devátých tříd, rodičů, ředitelů a samotných metodiků prevence na primární prevenci a působení metodika prevence v souvislosti s projevy rizikového chování na vybraných základních školách.
|
|
Drogová závislost a prevence na střední škole
STEHLÍK, Petr
Tématem bakalářské práce je drogová závislost a prevence na střední škole. V první polovině práce se nejprve seznámíme s obdobím, které je charakteristické pro žáky navštěvující střední školu a to adolescence. Následně přiblížíme základní pojmy objevující se na drogové scéně a uvedeme charakteristiku nejčastěji zneužívaných drog adolescenty. V druhé polovině práce seznamuji čtenáře s druhy závislostí a možné prevenci, která ovlivňuje dnešní žáky a nejen je. Praktická část byla zaměřena na zneužívání drog a prevenci mezi žáky střední školy.
|
|
Rizikové chování mládeže a zaměření preventivních programů na Střední škole zemědělské a potravinářské v Klatovech
SMOLÍKOVÁ, Marie
Bakalářskou práci tvoří teoretická a praktická část. Teoretická část seznamuje čtenáře s cílovou skupinou v období dospívání se svými specifiky a zvláštnostmi, včetně nejčastějších projevů rizikového chování. Jsou zde uvedeny možnosti primární prevence ve školním prostředí a přehled činností, které mají učitelé a škola v prevenci rizikového chování mládeže. Praktickou část tvoří výzkum, který byl prováděn pomocí dotazníkové metody. Cílem tohoto výzkumu bylo zjištění, zda a do jaké míry mají žáci Střední školy zemědělské a potravinářské v Klatovech osobní zkušenost s projevy rizikového chování na škole. Hlavním cílem však bylo zjištění, zda jsou žáci spokojeni s nabídkou preventivních programů, případně o jaká témata preventivních programů mají žáci největší zájem.
|
|
Současný trend tematického zaměření programů primární prevence rizikového chování z pohledu žáků základních škol v regionu Písek a Milevsko
ŽILÁKOVÁ, Kateřina
Bakalářskou práci tvoří teoretická a praktická část. Teoretická část seznamuje čtenáře s cílovou skupinou v období dospívání. Základní terminologií a jejím ukotvením v pedagogice, sociální práci. Popisuje rizikové faktory a rizikové chování. Nezapomíná na klasifikaci primární prevence v prostředí školy. Charakterizuje minimální preventivní program, se kterým souvisí funkce školního metodika prevence a efektivní primární prevence. Praktická část vycházela z dotazníkového šetření, kdy cílovou skupinu reprezentovali žáci 6. tříd Základní školy Edvarda Beneše Písek a 1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko. Formulované otázky byly přizpůsobeny věkově skupině a koncipovány tak, aby došlo k zjištění, o jaká témata mají žáci programů primární prevence rizikového chování největší zájem. V závěru se práce věnuje výsledkům výzkumu, které propojuje s teoretickou částí.
|
|
Motivace drogově závislých k léčbě v souvislosti s vyhledanou pomocí
SUCHELOVÁ, Markéta
Tato práce se zabývá problematikou uživatelů drog v návaznosti na vyhledávané služby, prostřednictvím kterých se stanovovala motivace ke změně a následně k léčbě. Práce je rozdělena na praktickou část a praktickou část, ve které jsou shrnuty výsledky výzkumu. V teoretické části jsou zpracována vybrané kapitoly vztahující se k tématu, protože je velmi obtížné celou problematiku drogových závislostí obsáhnout v potřebné formě do omezené teoretické části. Nejdříve je popisován současný stav užívání ilegálních drog v České republice, na něž navazuje kapitola zabývající se léčbou osob závislých na drogách, a to i ve spojení s výskytem infekčních chorob v drogové subkultuře. Samozřejmou součástí teoretické části jsou rizikové faktory vedoucí k užívání drog a současně jsou vymezeny základní pojmy. Následující kapitola se zabývá vybranými modely vzniku drogové závislosti a je rozšířena o problematiku mezioborového přístupu. Dále je popsán systém záchytu a léčebné péče pro osoby závislé na nealkoholových drogách, kde vstupní program tvoří terénní program. Na to navazuje popis činnosti a poslání kontaktních center a tím je uzavřena kapitola tzv. nízkoprahových zařízení. Navazující složkou péče jsou programy již s vyšším prahem dostupnosti jako jsou denní stacionáře a ambulantní péče. Stejnou měrou jsou popsána další zařízení návazné a to již léčebné péče, jako je detoxifikační jednotka a vlastní ústavní léčba. Závěr teoretické části tvoří teoretická východiska u modelů léčby drogové závislosti. Vlastní výzkum probíhal v regionu Jižních Čech, byl prováděn šetřením v terénu, kde byli respondenti vybíráni na základě kvótního výběru. Vlastní výzkum byl proveden polořízenými rozhovory s uživateli nealkoholových drog a to drog s vysokou mírou společenské nebezpečnosti. Zároveň respondenti museli aplikovat drogu injekčně. Základní výzkumný soubor tvořilo 60 respondentů a jejich výpovědi byly dále statisticky zpracovány za účelem potvrzení či vyvrácení předem stanovených hypotéz. Jak z výše uvedeného vyplývá, byl proveden výzkum kvantitativní. V diskuzi jsou souborně zpracovány výsledky s diskuzí s autory uvedenými v teoretické části. Vlastní práce je dále zpracována v závěru, kde jsou stanovena určitá doporučení na základě zjištěných výsledků.
|
|
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ U ŽÁKŮ ZŠ A JEHO PREVENCE
JÁNKOVÁ, Michaela
Rizikové chování dětí a dospívajících je velmi aktuální téma, které zaznamenává vzestupnou tendenci. Primární prevencí tohoto negativního chování se společnost snaží předcházet jeho vzniku a rozvoji. Bakalářská práce se zabývá výskytem rizikového chování u žáků základní školy. Je zaměřena na zkušenosti žáků s pitím alkoholu, kouřením tabákových výrobků a marihuany. Teoretická část vymezuje základní pojmy sociální patologie, popisuje období puberty, vybrané formy rizikového chování a jeho prevenci. Cílem této práce bylo zmapovat výskyt projevů rizikového chování ? užívání návykových látek. Dalším cílem bylo popsaní metod a forem jeho prevence. K jejich splnění byla prostřednictvím praktické části použita kvantitativní metoda sběru dat pomocí dotazníkového šetření na ZŠ Pohůrecká v Českých Budějovicích a analýza dat interních dokumentů této školy. Výsledky byly interpretovány pomocí grafů a tabulek. Byly také porovnávány s některými výzkumy z minulých let. Z výzkumu vyplývá nárůst v užívání návykových látek a stále snižující se věková hranice první zkušenosti s nimi. V souvislosti s alkoholem uvedli žáci první užití již v 9 letech a věk první cigarety v 10 letech. Za alarmující považuji výraznou zkušenost žáků s opilostí. Výzkum dále ukazuje vysokou dostupnost tabákových výrobků, jelikož téměř polovina dotázaných uvedla, že si cigarety v obchodě bez problémů zakoupí. U marihuany se ukázala zkušenost u čtvrtiny žáků 2. stupně základní školy. Jako zdroj prevence jednoznačně v největší četnosti žáci uváděli školu. Výsledky práce by mohly být využity jako podklad pedagogickému sboru pro jejich aktuální přehled o výskytu těchto forem rizikového chování, pro potřeby výuky a pro další výzkum v rámci zefektivnění prevence.
|