|
Roman forts in Egypt
Šurinová, Miroslava ; Musil, Jiří (vedoucí práce) ; Smoláriková, Květa (oponent)
Práca sa zaoberá rímskymi fortifikáciami v Egypte. Hlavný doraz kladie na tábory légii a auxílii. Ich popis tvorí prvú časť práce. Ďalšie fortifikačné prvky, dejiny provincie i výskyt popisu fortifikácii v písomných prameňoch, ktoré zasadzujú tábory do kontextu krajiny a historických súvislostí, sú podané stručnejšie. Zahrnutá je i časť venujúca sa v stručnosti rímskemu námorníctvu. V druhej časti sa práca snaží poukázať na funkcie táborov, vývoj fortifikačného systému, podobnosti v architektúre jednotlivých táborov a architektonické paralely v ostatných provinciách Rímskej ríše.
|
|
Roman forts in Egypt
Šurinová, Miroslava ; Musil, Jiří (vedoucí práce) ; Smoláriková, Květa (oponent)
Práca sa zaoberá rímskymi fortifikáciami v Egypte. Hlavný doraz kladie na tábory légii a auxílii. Ich popis tvorí prvú časť práce. Ďalšie fortifikačné prvky, dejiny provincie i výskyt popisu fortifikácii v písomných prameňoch, ktoré zasadzujú tábory do kontextu krajiny a historických súvislostí, sú podané stručnejšie. Zahrnutá je i časť venujúca sa v stručnosti rímskemu námorníctvu. V druhej časti sa práca snaží poukázať na funkcie táborov, vývoj fortifikačného systému, podobnosti v architektúre jednotlivých táborov a architektonické paralely v ostatných provinciách Rímskej ríše.
|
|
Problematika intermodálního propojení ČR s námořními přístavy
Procházková, Markéta ; Novák, Radek (vedoucí práce) ; Kolář, Petr (oponent)
Předmětem práce je analýza intermodálního propojení ČR s námořními přístavy. Toto propojení má pro ČR jako otevřenou ekonomiku s velkými objemy mezinárodního obchodu nedoceněný význam. Spojení mezi ČR a přístavy je převážně zajišťováno kontejnerovou kombinovanou přepravou silnice -- železnice. Rozvoji tohoto oboru je zapotřebí věnovat pozornost neboť tyto přepravy mají potenciál být nejefektivnější, a to ekonomicky i ekologicky. Cílem práce bylo poskytnout ucelený pohled na problematiku intermodálního propojení ČR s přístavy, zhodnotit současný stav a možnosti budoucího rozvoje včetně překážek, které mu jsou kladeny. Výstupem práce je zanalyzovaný současný stav: jsou určeny hlavní přístavy, na které je ČR napojena, zjištěny způsoby přepravy, jimiž je spojení zajištěno a nalezeny hlavní subjekty na českém trhu, které přepravní služby do přístavů nabízí. Významná část pozornosti je věnována společnosti METRANS, a.s., která je nejvýznamnějším poskytovatelem intermodálních přepravních služeb mezi ČR a přístavy. Významným problémem souvisejícím s rozvojem kombinované přepravy je harmonizace podmínek v silniční a železniční dopravě. Tomuto tématu je věnována jedna z kapitol diplomové práce. Díky informacím získaných od firem působících v praxi intermodálních přeprav bylo možné provést např. kalkulaci nákladů spojených s přepravou zásilky do přístavu silniční a železniční cestou, upozornit na problémy v každodenním provozu kombinovaných přeprav, zjistit úzká místa, která mohou brzdit rozvoj činnosti společnosti METRANS, a.s., či přinést další reálné výstupy.
|