|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities
Gavenčiak, M. ; Zvončák, V. ; Mekyska, J. ; Šafárová, Katarína ; Čunek, Lukáš ; Urbánek, Tomáš ; Havigerová, Jana Marie ; Bednářová, Jiřina ; Galáž, Z. ; Mucha, J.
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30 % of them experience handwriting disabilities (HD), which lead to a decrease in their academic performance. Current HD assessment methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. The aim of this paper is to propose a new approach to objective HD assessment based on the principle of movement isochrony. For this purpose, we used a database of 137 children attending a primary school, who performed a transcription and dictation task, and who were associated with a BHK (Concise Evaluation Scale for Children's Handwriting) score. Employing a machine learning model, we were able to estimate this score with 18 % error. An interpretation of the model suggests that the isochrony-based features could bring new benefits to the objective assessment of HD.
|
|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Rhythmic differences between Vietnamese English and the British standard
Slówik, Ondřej ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent)
Diplomová práce se zabývá rytmickými rozdílnostmi mezi vietnamskou angličtinou a britským standardem. Vzhledem ke skutečnosti, že všichni nahrávaní mluvčí se narodili v severním Vietnamu, nebo tam aspoň dlouhodobě žili, je třeba specifikovat, že se jedná spíše o severovietnamskou angličtinu. Teoretická část se zpočátku věnuje tématu rytmu z obecného hlediska a následně moderním metodám analýzy a měření rytmu. Teoretická část se dále věnuje základní charakteristice vietnamštiny a standardní britské angličtiny. Poslední kapitola teoretické části představuje přemostění mezi teorií a analýzou vzhledem ke skutečnosti, že se zaobírá vybranými problémy vietnamské angličtiny, zejména konkrétními odlišnostmi při realizaci samohlásek a souhlásek. Další kapitoly práce se zabývají metodologií výzkumu a vysvětlují kritéria výběru mluvčích a způsob zpracování materiálu. Analýza se zabývá výpočtem parametrů rytmicity (%V, ΔV, ΔC, varcoV, varcoC, rPVI-V, rPVI-C, nPVI-V, nPVI-C) a jejich porovnání s britským standardem. V rámci analýzy byl též zkoumán vliv prozodické kompaktnosti a také pohlaví mluvčího na rytmus projevu. Výsledky ukázaly, že vokalická měření u vietnamské angličtiny vyšla nepatrně nižší než u britského standardu. Hodnoty souhlásek však vyšly v případě vietnamské angličtiny do značné míry vyšší....
|