|
Systém poloautomatizované segmentace online písma
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Vývojová dysgrafie postihuje 10-30% dětí školního věku, přesto v České republice neexistuje objektivní způsob její diagnózy, či určení její závažnosti. Proběhlé studie ukázaly, že lze k automatické diagnóze použít digitální data získaná pomocí digitalizujícího tabletu a stylusu. V rámci probíhající studie jsou získána data online písma obsahující informace o poloze, časové informaci, náklonu, přítlaku a azimutu stylusu. Tato data však nejsou připravena na další analýzu vzhledem k obsahu nespecifikovanému počtu cvičení v souborech. V rámci této práce jsou data analyzována a je navržen a implementován program sloužící k segmentaci těchto dat do celků cvičení, umožňující vizuální kontrolu práce programu.
|
|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Application for mastering of handwriting
Gradoš, Matej ; Gavenčiak, Michal (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Writing is an activity that accompanies us almost every day from a very young age. Children begin to familiarize themselves with the proper grip of a writing tool as early as preschool, primarily through activities related to drawing. Upon entering the early grades of elementary school, children start writing and practice it in special notebooks called „písanka“. Mastering this skill requires a strong connection between fine motor skills and perceptual abilities. The aim of this bachelor’s thesis is to transfer writing practice to an online environment and design an application for Apple iPad tablets with the Apple Pencil stylus, which enables children to engage in self-study through interactive means, ranging from tracing curves and basic letter elements to writing complete words. By creating a database of exercises, we can supplement traditional printed exercise book and thus monitor not only the result of handwriting but also its entire progression, capturing data on pen movement, tilt, and pressure The data obtained this way serves as an excellent tool for improvement and gaining confidence in writing.
|
| |
|
Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities
Gavenčiak, M. ; Zvončák, V. ; Mekyska, J. ; Šafárová, Katarína ; Čunek, Lukáš ; Urbánek, Tomáš ; Havigerová, Jana Marie ; Bednářová, Jiřina ; Galáž, Z. ; Mucha, J.
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30 % of them experience handwriting disabilities (HD), which lead to a decrease in their academic performance. Current HD assessment methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. The aim of this paper is to propose a new approach to objective HD assessment based on the principle of movement isochrony. For this purpose, we used a database of 137 children attending a primary school, who performed a transcription and dictation task, and who were associated with a BHK (Concise Evaluation Scale for Children's Handwriting) score. Employing a machine learning model, we were able to estimate this score with 18 % error. An interpretation of the model suggests that the isochrony-based features could bring new benefits to the objective assessment of HD.
|
|
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V ÄŚeskĂ© republice doposud neexistujĂ objektivnĂ metody pro diagnostiku grafomotorickĂ˝ch potĂžà u dÄ›tĂ. ProbĂhajĂcĂ vĂ˝zkumy pouĹľĂvajĂ modernĂch digitizĂ©rĹŻ pro zachycenĂ procesu psanĂ a následnĂ© kvantifikovánĂ parametrĹŻ pĂsma. Mezi cĂli tĂ©to práce je vyvinout softwarovĂ© nástroje pro usnadnÄ›nĂ práce se sbĂranĂ˝mi daty, jako je tĹ™ĂdÄ›nĂ databáze a usnadnÄ›nĂ práce odbornĂkĹŻ pĹ™i hodnocenĂ jednotlivĂ˝ch cviÄŤenĂ. DalšĂm cĂlem práce je navrhnout a následnÄ› analyzovat novĂ© parametry on-line pĂsma na kohortÄ› dÄ›tĂ ze 2.aĹľ 4. tĹ™Ădy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvÄ› desktopovĂ© aplikace na platformÄ› .NET a byly navrĹľeny a naprogramovány tĹ™i novĂ© kvantifikaÄŤnĂ parametry pĂsma zaloĹľenĂ© na principu Isochornie, dvourozmÄ›rnĂ© korelaci, a geometrickĂ©m centroidu. Všechny tĹ™i parametry vykázaly signifikantnĂ korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dÄ›tĂ druhĂ© a ÄŤtvrtĂ© tĹ™Ădy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivnĂm hodnocenĂm odbornĂka u celĂ© kohorty. AnalĂ˝za parametrĹŻ naznaÄŤuje potĂĹľe s regulacĂ tempa pĂsma a pracovnĂ pamÄ›tĂ u dÄ›tĂ s grafomotorickĂ˝mi potĂĹľemi.
|
|
Semi-Automatic Segmentation Of On-Line Handwriting
Gavenčiak, Michal
This paper deals with the automation of digital trace data segmentation. The data are obtained from a digitizing tablet and are then subjected to handwriting analysis, providing quantified information about a person’s handwriting, which might help in the diagnosis of handwriting difficulties. In order to successfully analyze the data, they must be segmented by individual handwriting exercise. Implementation of a python-based program with a GUI is described along with its basic functionality.
|
|
Systém poloautomatizované segmentace online písma
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Vývojová dysgrafie postihuje 10-30% dětí školního věku, přesto v České republice neexistuje objektivní způsob její diagnózy, či určení její závažnosti. Proběhlé studie ukázaly, že lze k automatické diagnóze použít digitální data získaná pomocí digitalizujícího tabletu a stylusu. V rámci probíhající studie jsou získána data online písma obsahující informace o poloze, časové informaci, náklonu, přítlaku a azimutu stylusu. Tato data však nejsou připravena na další analýzu vzhledem k obsahu nespecifikovanému počtu cvičení v souborech. V rámci této práce jsou data analyzována a je navržen a implementován program sloužící k segmentaci těchto dat do celků cvičení, umožňující vizuální kontrolu práce programu.
|