Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Systém poloautomatizované segmentace online písma
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Vývojová dysgrafie postihuje 10-30% dětí školního věku, přesto v České republice neexistuje objektivní způsob její diagnózy, či určení její závažnosti. Proběhlé studie ukázaly, že lze k automatické diagnóze použít digitální data získaná pomocí digitalizujícího tabletu a stylusu. V rámci probíhající studie jsou získána data online písma obsahující informace o poloze, časové informaci, náklonu, přítlaku a azimutu stylusu. Tato data však nejsou připravena na další analýzu vzhledem k obsahu nespecifikovanému počtu cvičení v souborech. V rámci této práce jsou data analyzována a je navržen a implementován program sloužící k segmentaci těchto dat do celků cvičení, umožňující vizuální kontrolu práce programu.
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.
Application for mastering of handwriting
Gradoš, Matej ; Gavenčiak, Michal (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Writing is an activity that accompanies us almost every day from a very young age. Children begin to familiarize themselves with the proper grip of a writing tool as early as preschool, primarily through activities related to drawing. Upon entering the early grades of elementary school, children start writing and practice it in special notebooks called „písanka“. Mastering this skill requires a strong connection between fine motor skills and perceptual abilities. The aim of this bachelor’s thesis is to transfer writing practice to an online environment and design an application for Apple iPad tablets with the Apple Pencil stylus, which enables children to engage in self-study through interactive means, ranging from tracing curves and basic letter elements to writing complete words. By creating a database of exercises, we can supplement traditional printed exercise book and thus monitor not only the result of handwriting but also its entire progression, capturing data on pen movement, tilt, and pressure The data obtained this way serves as an excellent tool for improvement and gaining confidence in writing.
Discovering relationship between graphomotor difficulties and isochrony in childrens online handwriting
Gavenčiak, Michal ; Zvončák, Vojtěch ; Mekyska, Jiří
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30% of them experience graphomotor difficulties (GD), which lead to a decrease in their academic performance. Current GD diagnostic methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. This paper proposes novel handwriting features based on movement isochorny that enable computerised assessment of GD with approximately 20 % error.
Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities
Gavenčiak, M. ; Zvončák, V. ; Mekyska, J. ; Šafárová, Katarína ; Čunek, Lukáš ; Urbánek, Tomáš ; Havigerová, Jana Marie ; Bednářová, Jiřina ; Galáž, Z. ; Mucha, J.
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30 % of them experience handwriting disabilities (HD), which lead to a decrease in their academic performance. Current HD assessment methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. The aim of this paper is to propose a new approach to objective HD assessment based on the principle of movement isochrony. For this purpose, we used a database of 137 children attending a primary school, who performed a transcription and dictation task, and who were associated with a BHK (Concise Evaluation Scale for Children's Handwriting) score. Employing a machine learning model, we were able to estimate this score with 18 % error. An interpretation of the model suggests that the isochrony-based features could bring new benefits to the objective assessment of HD.
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.
Semi-Automatic Segmentation Of On-Line Handwriting
Gavenčiak, Michal
This paper deals with the automation of digital trace data segmentation. The data are obtained from a digitizing tablet and are then subjected to handwriting analysis, providing quantified information about a person’s handwriting, which might help in the diagnosis of handwriting difficulties. In order to successfully analyze the data, they must be segmented by individual handwriting exercise. Implementation of a python-based program with a GUI is described along with its basic functionality.
Systém poloautomatizované segmentace online písma
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Vývojová dysgrafie postihuje 10-30% dětí školního věku, přesto v České republice neexistuje objektivní způsob její diagnózy, či určení její závažnosti. Proběhlé studie ukázaly, že lze k automatické diagnóze použít digitální data získaná pomocí digitalizujícího tabletu a stylusu. V rámci probíhající studie jsou získána data online písma obsahující informace o poloze, časové informaci, náklonu, přítlaku a azimutu stylusu. Tato data však nejsou připravena na další analýzu vzhledem k obsahu nespecifikovanému počtu cvičení v souborech. V rámci této práce jsou data analyzována a je navržen a implementován program sloužící k segmentaci těchto dat do celků cvičení, umožňující vizuální kontrolu práce programu.

Viz též: podobná jména autorů
6 Gavenčiak, Michal
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.