|
Diskurs vizuality v preferencích žáků osmiletého gymnázia
Včelišová, Karolína ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Šobáňová, Petra (oponent) ; Fremlová, Vendula (oponent)
Disertační práce se zabývá vizualitou, jejím pojímáním u žáků osmiletého gymnázia. Teoretická část práce vymezuje pojem obrazu, vizuality, jejich kontextuálními rámci. Zohledňuje diskurzivnost těchto pojmů. Cílem výzkumu je zjištění žákovských preferencí v pojímání vizualita. Teoretické ukotvení hledá v oblastech: vizuální sféry - umělecké produkci, nových médií; dějin umění; sféry humanitních věd - filosofie, pedagogiky, psychologie. Dále se zabývá komunikací a lingvistikou. Aplikuje poznatky sémiotické povahy. Výzkumný design je aplikovaný akční výzkum kvalitativní povahy. Využívá metodologii Zakotvené teorie a triangulace. Výzkumná část práce obsahuje vyhodnocená dotazníková šetření, reflektující zvolené artefakty. Interpretované žákovské výstupy tvorby. Ta jsou pomocí získaných dat vyhodnocována tak, aby zodpověděly výzkumné otázky. Práce přináší nový pohled na vizuální informace, z pohledu žáka. V současné době my jako pedagogové hledáme nejvhodnější způsob, jak nabídnout dětem a dospívajícím potřebné kompetence, aby se přizpůsobily současné vizuální společnosti. KLÍČOVÁ SLOVA diskurs, kvalitativní výzkum, obraz, vizualita, znak, žákovská tvorba
|
|
Diskurs vizuality v preferencích žáků osmiletého gymnázia
Včelišová, Karolína ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Fremlová, Vendula (oponent) ; Babyrádová, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá vizualitou, jejím pojímáním u žáků osmiletého gymnázia. Teoretická část práce vymezuje pojem obrazu, vizuality, jejich kontextuálními rámci. Zohledňuje diskurzivnost těchto pojmů. Cílem výzkumu je zjištění žákovských preferencí v pojímání vizualita. Teoretické ukotvení hledá v oblastech: vizuální sféry - umělecké produkci, nových médií; dějin umění; sféry humanitních věd - filosofie, pedagogiky, psychologie. Dále se zabývá komunikací a lingvistikou. Aplikuje poznatky sémiotické povahy. Výzkumný design je aplikovaný akční výzkum kvalitativní povahy. Využívá metodologii Zakotvené teorie a triangulace. Výzkumná část práce obsahuje vyhodnocená dotazníková šetření, reflektující zvolené artefakty. Interpretované žákovské výstupy tvorby. Ta jsou pomocí získaných dat vyhodnocována tak, aby zodpověděly výzkumné otázky. Práce přináší nový pohled na vizuální informace, z pohledu žáka. KLÍČOVÁ SLOVA vizualita, diskurs, obraz, znak, žákovská tvorba, kvalitativní výzkum
|