|
Vliv přítlaku na životnost olověných akumulátorů u hybridních elektrických vozidel
Pospíchal, Martin ; Tošer, Pavel (oponent) ; Bača, Petr (vedoucí práce)
Olověné akumulátory využívané u hybridních elektronických vozidlech HEV pracují v rychlocyklovacím režimu ve stavu částečného nabití PSoC. Dochází při tom k degradačním mechanismům, které souvisí s nevratnou sulfatací záporných elektrod a jsou limitujícím faktorem životnosti olověných akumulátorů. Na elektrodový systém experimentálních článků byl aplikován přítlak různých velikostí. Exp. články byly podrobeny měření a vyhodnocení potenciálů záporné elektrody, odporu záporné aktivní hmoty, kontaktního odporu přechodu kolektor – aktivní hmota a měření s vyhodnocením fluktuace přítlaku během čtyř PSoC běhů.
|
|
Příčiny předčasné ztráty kapacity olověných akumulátorů pracujících v PSoC režimu hybridních elektrických vozidel
Bilko, Radek ; Jareš, Petr (oponent) ; Dostál, Zdeněk (oponent) ; Bača, Petr (vedoucí práce)
Tato práce je završením celé etapy výzkumů a vyplývá ze stávající potřeby zvýšit efektivitu, výtěžnost a životnost olověných akumulátorů VRLA plánovaných pro použití do hybridních elektrických vozidel v režimu částečného nabití PSoC. Při aplikaci režimu PSoC na olověný akumulátor dochází k ireverzibilní sulfataci záporných elektrod, a tím ke ztrátě jejich nabíjecí schopnosti. Tento jev, podle nejnovějšího trendu označovaný jako PCL3, nemá žádnou souvislost s dále uvedenými jevy PCL1, PCL2, projevujícím se na kladných elektrodách. Výsledkem této disertační práce je nalezení nových typů aditiv, určení jejich optimálního množství a rozměrů tak, aby inovované složení záporných aktivních hmot bylo schopno odolávat sulfataci záporné elektrody během provozu v režimu PSoC. Součástí snahy o objasnění dějů probíhajících na záporné aktivní hmotě a způsobujících nevratnou sulfataci elektrod, je i sledování strukturálních změn elektrodové aktivní hmoty pomocí environmentálního rastrovacího elektronového mikroskopu, což pomohlo objasnit děje související se ztrátou kapacity v režimu PSoC. Zvláštní pozornost byla při výzkumech věnována studiu vlastností kontaktních vrstev mezi kolektorem a aktivní hmotou elektrod a samotných aktivních hmot olověného akumulátoru v průběhu jeho exploatace. Byly získány nové informace o vlivu opakovaného cyklování (nabíjení, vybíjení) na kritické oblasti elektrod. Měření byla prováděna na speciálně připravených experimentálních elektrodách stejnosměrnou rozdílovou metodou, což umožnilo získávat data in situ.
|
|
Zkoumání teplotních změn olověného akumulátoru v režimu hybridních vozidel
Kadrnka, Petr ; Tošer, Pavel (oponent) ; Křivík, Petr (vedoucí práce)
Olověné akumulátory jsou nejběžněji používanými elektrochemickými zdroji proudu. Olověný akumulátor je nejstarším typem sekundárních článků. Velké využití mají u hybridních elektrických vozidel (HEV), kde pracují v různých režimech provozu vozidla. S tím souvisí i změny teploty akumulátoru, které jsou způsobeny Jouleovým teplem při vybíjení a nabíjení akumulátoru v určitém režimu provozu vozidla. Olověné akumulátory v hybridních elektrických vozidlech pracují v režimu částečného nabití PSoC.
|
|
Pulzní nabíjení olověného akumulátoru využívající záporných proudových pulzů
Kantor, Pavel ; Vaněk, Jiří (oponent) ; Křivík, Petr (vedoucí práce)
Olověné akumulátory jsou nejběžněji používanými elektrochemickými zdroji proudu a jsou nejstarším typem sekundárních článků. Tato diplomová práce poskytuje krátký úvod do olověných akumulátorů a ukazuje možné rozdělení olověných akumulátorů z několika hledisek. Práce popisuje konstrukci olověných akumulátorů, parametry olověného akumulátoru, elektrochemické a fyzikální reakce probíhající uvnitř článku akumulátoru. Dále se práce zabývá problematikou pulzního nabíjení olověných akumulátorů a pulzním nabíjením s využitím záporných proudových pulzů. V další části práce je popsána výroba sady experimentálních elektrod na pracovišti elektrochemických zdrojů. Poslední částí práce jsou experimenty se zaměřením na pulzní nabíjení s využitím záporných proudových pulzů a vyhodnocení vlivu různých pulzních režimů na články.
|
| |
|
Vliv příměsí elektrolytu na vlastnosti olověných akumulátorů
Dohnal, Martin ; Zimáková, Jana (oponent) ; Bača, Petr (vedoucí práce)
V dnešní době je olověný akumulátor nejrozšířenější v automobilovém průmyslu. Ve kterém slouží jako zdroj energie při startování automobilu. Od nedávna je akumulátor používán nejen při startech, ale i při jízdě v městském provozu. Toto chování můžete znát pod pojmem hybridní automobil. U kterých je využíván elektromotor, který má v důsledku snížit produkci emisí stojících aut ve městech. Elektromotor je napájen olověným akumulátorem a to má za následek rychlé vybíjení i snížení životnosti baterie. Pro prodloužení života byly vyvinuty aditiva do elektrolytu . V bakalářské práci budou tyto přísady zkoumány. Jestli opravdu mají příznivé účinky na baterii.
|
|
Zkoumání teplotních jevů v olověném akumulátoru
Vrba, Marek ; Abraham, Pavel (oponent) ; Neoral, Jiří (vedoucí práce)
Na základě české i zahraniční literatury nás tato práce seznamuje s historií a rozdělením elektrochemických zdrojů, konkrétně pojednává o olověném akumulátoru. U olověného akumulátoru je popsán princip a jeho chování při nabíjení a vybíjení. Dalším tématem je jeho konstrukce a rozdělení. Základní dělení olověného akumulátoru je na akumulátory se zaplavenými elektrodami a akumulátory bezúdržbové tzv. „VRLA“, které se postupně dostávají do popředí a zastávají funkce klasického akumulátoru se zaplavenými elektrodami v náročnějších aplikacích. V současné době VRLA akumulátory se používají pro PSOC režim v hybridních vozidlech. Praktická část této práce se zabývá právě PSOC režimem, který je aplikován na experimentální články s elektrodami s různými příměsemi. Výsledky vlivu příměsí na životnost článků v PSOC režimu jsou shrnuty na konci této práce.
|
|
Nabíječka olověných akumulátorů
Jeleček, Ondřej ; Tonar, Karel (oponent) ; Tošer, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je tematicky zaměřená na návrh nabíječky olověných akumulátorů. V prvních kapitolách práce pojednává o problematice nabíjení a jejich principech. Dále jsou v práci popsány základní typy olověných akumulátorů, jejich rozdělení dle typu údržby a část popisující procesy spojené s nabíjením a vybíjením akumulátorů. Následující oddíl je zaměřen na teoretický návrh nabíječky se stanovením jejích parametrů. Diplomová práce obsahuje také srovnání požadovaných a reálných parametrů.
|
|
Zkoumání vlivu velikosti aditiv záporné aktivní hmoty na životnost olověného akumulátoru
Mikoláš, Jiří ; Novák, Vítězslav (oponent) ; Bača, Petr (vedoucí práce)
Úkolem výzkumných prací je studium a minimalizace nových mechanismů poruch u olověného akumulátoru pro hybridní elektrické vozy. Ty vznikají v režimu PSoC (Partial State of Charge) a souvisí s nevratnou sulfatací především záporných elektrod. Jako jedno z řešení předcházení sulfataci záporné elektrody se jeví použití příměsí v záporné aktivní hmotě. Ve zkoumaných elektrodách je ověřován vliv uhlíku, oxidu titaničitého a oxidu křemičitého o velikosti zrn řádově nanometrů.
|
|
Vývoj ostrovního fotovoltaického systému
Svoboda, Luboš ; Novák, Vítězslav (oponent) ; Bača, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá realizací systému, který umožní testovat vliv šesti různých režimů na životnost akumulátoru. Systém bude spojen s počítačem, který bude provádět měření proudu a napětí a přepínat mezi nabíjecím a vybíjecím režimem. Měřené veličiny se v určitých časových intervalech budou zaznamenávat do paměti počítače. Po určitém čase budou tyto data vyhodnocena a bude stanoven nejvýhodnější provozní režim.
|