|
Daňové zatížení nemovitostí ČR
KOPELENTOVÁ, Radka
Diplomová práce hodnotí daňové zatížení nemovitostí ČR. V teoretické části práce jsou obecně představeny daně, vývoj daní na území ČR, základní pojmy a zákony týkající se nemovitostí ČR. Analytická část porovnává situaci v ČR se zahraničím, uvádí rozbor jednotlivých daní souvisejících s nemovitostmi a popisuje způsoby výpočtu placení daní s časovou náročností na podklady. Nastiňuje i některé situace v ČR, které vyvolají potřebu daně platit. Na základě autorčina výběru nemovitosti je provedeno ocenění rodinného domu pro daňové účely. Hodnota daně zvolené nemovitosti je následně porovnána se Slovenskou republikou, Rakouskem, Německem a Polskem. Je realizován a poté i popsán výpočet daně z nemovitých věcí a daně z nabytí nemovitých věcí. V závěru jsou shrnuty veškeré poznatky současného stavu a také je nastíněna úvaha nad budoucností zdaňování nemovitostí v ČR.
|
|
Zdaňování nemovitých věcí v ČR a v Irsku
Klimešová, Gabriela ; Zídková, Hana (vedoucí práce) ; Tecl, Jan (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na komparaci a analýzu zdaňování nemovitých věcí, které se nacházejí v České republice a v Irsku. V první a druhé části práce dochází ke zmapování historického vývoje zdanění nemovitých věcí ve sledovaných zemích, na které navazuje detailnější deskripce aktuální právní úpravy zdanění nemovitých věcí v ČR a Irsku. Třetí část přináší makroekonomické srovnání, kde dochází ke komparaci složené daňové kvóty obou zemí, a také analýze vývoje absolutního daňového inkasa u daní, které se týkají nemovitých věcí jak v ČR, tak v Irsku. V poslední části je pomocí modelových příkladů kvantifikována a poté porovnána velikost daňové zátěže u zdanění nemovitých věcí ve sledovaných zemích. Nejprve dochází k porovnání české daně z nemovitých věcí a irské místní daně z nemovitosti a poté se srovnává daň z nabytí nemovitých věcí, která je zavedena v České republice, s kolkovným, které je zavedeno v Irsku.
|
|
Analýza výběru daně z nemovitých věcí ve vybraných municipalitách Zlínského kraje
Chobotová, Kateřina ; Láchová, Lenka (vedoucí práce) ; Kouba, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce analyzuje vývoj výběru daně z nemovitých věcí ve čtyřech vybraných municipalitách Zlínského kraje. Pozornost je věnována zejména analýze výměru daně z nemovitých věcí v členění dle druhu pozemku, stavby či jednotky. Teoretická část je zaměřena na současnou legislativu daně z nemovitých věcí, na legislativní změny v průběhu analyzovaných let a také na příjmy obcí, zejména ty daňové. V praktické části jsou jednotlivě rozebrány výměry daně z nemovitých věcí ve čtyřech obcích podle jednotlivých skupin nemovitostí. V poslední části je porovnán rozdíl mezi výměrem daně a skutečným inkasem daně z nemovitých věcí.
|
|
Daň z nemovitých věcí jako zdroj financování obecní infrasturktury
Brabcová, Klára ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Hyklová, Lenka (oponent)
Tato práce pojednává především o dani z nemovitých věcí. V úvodu se jedná o popis struktury veřejné správy, o definici pojmu obec, o zkoumání struktury příjmů obcí a samozřejmě popsání daně z nemovitých věcí. Hlavním cílem práce je zjištění, zda je možné financovat opravu pozemní komunikace výnosem daně z nemovitých věcí nebo úvěrem. Cíl práce je demonstrován prostřednictvím metody vícenásobné případové studie na vybraném vzorku pěti obcí v rozmezí počtu obyvatel 385-395. Na základě výsledků lze konstatovat, že je možné financovat opravu pozemní komunikace výnosem daně z nemovitých věcí, a to v případě obcí Bublava, Stanoviště a v případě obcí Terezín a Trubín se jedná o jedinou možnost financování opravy pozemní komunikace. Obec Rybníky má možnost financovat tuto opravu jak výnosem daně z nemovitých věcí, tak i úvěrem.
|
|
Zdaňování nemovitých věcí v České republice a ve Velké Británii
Beznosková, Marie ; Zídková, Hana (vedoucí práce) ; Bušovský, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá daní z nemovitých věcí v České republice a ve Velké Británii. Teoretická část práce přibližuje daňový systém, ve svých základech představuje majetkové daně a podrobně popisuje systém zdanění nemovitých věci v obou zemích. Praktickou část práce tvoří především modelové příklady na zdanění nemovitosti určené k bydlení a nemovitosti s komerčním využitím. Část této práce je také věnována porovnání daňového zatížení v obou zemích. Komparace je provedena jednak pomocí procentuálního podílu majetkových daní k HDP, ale i jako podíl majetkových daní na celkovém daňovém zatížení. V závěru práce je provedeno srovnání pomocí modelových příkladů.
|
|
Daňová politika obcí
Pivoňková, Aneta ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Borůvková, Aneta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem daňové politiky obcí. Hlavním cílem je analyzovat využívání daňových pravomocí u daně z nemovitých věcí a místních poplatků v období 2000-2015 v obcích Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou. Předmětem obecné části bakalářské práce je vymezení daňových pravomocí a základní legislativy týkající se daně z nemovitých věcí a místních poplatků. Navazující praktická část je zaměřena na analýzu uplatnění daňových pravomocí a vliv těchto pravomocí na vývoj příjmů vybraných obcí ve sledovaném období. Na závěr je provedena syntéza předchozího výzkumu a následně je zkoumána míra využívání místního koeficientu a existence daňové nápodoby v obcích kraje Vysočina. Z provedené hlavní analýzy vyplynulo, že Havlíčkův Brod daleko častěji využíval svých daňových pravomocí než Žďár nad Sázavou, a to se také projevilo na vyšších výnosech plynoucích do rozpočtu obce. Následná dílčí analýza potvrdila existenci daňové nápodoby v obcích kraje Vysočina, nicméně míra využívání místního koeficientu byla velmi nízká.
|
|
Právní úprava daně z nemovitostí v České republice a její komparace s právní úpravou v Německu a Belgii
Hlobilová, Ivana ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
111 ABSTRAKT Cílem mé práce je analyzovat právní úpravu daně z nemovitostí v České republice, zhodnotit současný právní stav a navrhnout případné změny do budoucna. Důvodem mé analýzy je rozpornost názorů, diskutabilita a zejména potřeba změny právní úpravy této daně. Rigorózní práci jsem rozdělila do pěti kapitol. V první kapitole se zabývám obecnou charakteristikou daní, tříděním daní a postavením daně z nemovitostí v daňové soustavě České republiky. V druhé kapitole se zabývám vlastní právní úpravou daně z nemovitostí. V úvodu kapitoly se věnuji pojmům, které považuji vzhledem k tématice za nezbytné vyložit. Dále popisuji konstrukci daně z pozemků a daně ze staveb. Zvláštní pozornost věnuji problematice plošných staveb, a to v návaznosti na judikaturu, připravovanou novelu zákona o dani z nemovitostí a rovněž připravovanou rekodifikaci soukromého práva. V závěru této kapitoly se zabývám i vztahem daně z nemovitosti a správou daní. Při hodnocení současného právního stavu a navrhování případných změn v budoucnu, jsem se inspirovala právní úpravou zdaňování vlastnictví k nemovitostem v Německu a Belgii, což je předmětem třetí a čtvrté kapitoly. Pátá, stěžejní kapitola rigorózní práce, obsahuje mé úvahy de lege ferenda o dani z nemovitostí. Zabývá se důvody existence této daně, návrhy na změnu její...
|
|
Vlastnictví nemovitostí a jejich převody v kontextu daňových předpisů
Šaštinský, Petr ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Vondráčková, Pavlína (oponent)
Cílem této rigorózní práce je analýza vlastnictví nemovitostí a jejich převodů v kontextu daňových předpisů. Podrobně je zde rozebrána právní úprava majetkových daní v České republice, resp. daně z nemovitostí, daně z převodu nemovitostí, daně dědické a daně darovací. Právní úprava majetkových daní v České republice je rovněž komparována s právní úpravou ve vybraných zemích evropského kontinentu a zároveň je upozorňováno na odlišnosti a specifika jednotlivých daní a právních úprav. Práce nejen hodnotí současnou právní úpravu de lege lata, ale rovněž i nastiňuje úvahy a návrhy de lege ferenda.
|
|
Vliv obcí na výši svých daňových příjmů
Králík, Martin ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
85 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je popsat a analyzovat, jaké mají obce, jakožto územní samosprávné celky, které mohou tvořit právo, (přímé) možnosti ovlivnit výši svých rozpočtových příjmů daňového charakteru. Diplomová práce teoreticky vychází z vymezení samosprávy a obecního rozpočtu se zaměřením na rozpočtové příjmy, především ty daňové podle členění rozpočtové skladby. Hlavní část práce se pak zaměří na ty příjmy daňového charakteru, které plynou do rozpočtu obcí, o nichž může obec do jisté míry sama rozhodovat. Obsahuje dvě kapitoly. První z nich se tak zabývá místními poplatky, tedy veřejnoprávními platbami, jejichž výnos plyne do rozpočtů obcí a na který mají obce největší vliv. Rozhodují totiž o jejich zavedení, zrušení, sazbě apod. V další kapitole bude podrobněji rozebrána pravomoc obcí v oblasti daně z nemovitostí, to znamená možnosti daňového osvobození nemovitostí dotčených živelní pohromou a některých zemědělských pozemků a stanovení či modifikace různých koeficientů - místního, obecního a polohové renty. Na závěr je pak zařazena kapitola pojednávající o daňové pravomoci slovenských obcí a srovnání s českou úpravou. Klíčová slova Obecní rozpočet, místní poplatky, místní daně, daň z nemovitostí, polohová renta, obecní koeficient, místní koeficient.
|
|
Daňová politika obcí
Blažková, Tereza ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Kouba, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zabývá daní z nemovitých věcí a místními poplatky ve městech Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Prachatice a Strakonice. Hlavním cílem práce je zhodnotit vývoj příjmů z daně z nemovitých věcí a vybraných místních poplatků. Práce zjišťovala důvody výrazných změn mezi těmito výnosy v období 2002-2015. Největší rozdíly ve výnosech daně z nemovitých věcí ve zkoumaném období byly způsobeny dvěma velkými změnami v oblasti této daně. Konkrétně novelou č. 261/2007 Sb., která v rámci reformy veřejných financí v České republice zavedla možnost stanovit v obci místní koeficient ve výši 2, 3, 4 nebo 5, a tím výrazně navýšit výnosy i rozpočet města. Místní koeficienty obce začaly uplatňovat převážně od roku 2009. Dalším výrazným zásahem do daně z nemovitostí byla novela č. 362/2009 Sb., která zdvojnásobila s účinností od 1. 1. 2010 do té doby platné sazby. Nejvýraznější nárůst výnosů z poplatků ze psů se objevil mezi roky 2003 a 2004, kdy města s účinností od 1. 1. 2004 mohla zásluhou Novely č. 229/2003 Sb., zvýšit maximální sazby poplatků ze psů z 1 000 Kč na 1 500 Kč. Nejvýznamnější změnu v oblasti poplatků za odpad přinesla Novela č. 174/2012 Sb., která s účinností od 1. 1. 2013 zdvojnásobila maximální sazbu, kterou může město stanovit. Zkoumaná města však nebyla touto změnou zasažena, protože města ponechala výše sazeb na úrovni předchozích let.
|