|
Efektivita badatelských metod výuky na 2. stupni základních škol
PEŠKOVÁ, Šárka
Hlavním cílem bakalářské práce je zjištění efektivity badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) ve výuce přírodopisu na druhém stupni základních škol. Dalším dílčím cílem je srovnání výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování (tzv. experimentální skupina) a žáků při výuce frontální (tzv. kontrolní skupina). Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami, které je možno použít při výuce žáků druhého stupně základních škol a zaměřuje se na možnosti badatelsky orientovaného vyučování (BOV). V práci jsou navrženy tři badatelsky orientované úlohy, které se zaměřují na rostliny a jejich části (kořen, stonek, list). Využitelnost těchto navržených úloh byla ověřena ve vlastní autorčině praxi na jedné základní škole v sedmém ročníku. Jednotlivé úlohy jsou sestaveny a připraveny tak, aby rozvíjeli kreativitu, samostatnost, chuť spolupracovat a bádat nad danými tématy. Navrhovaná témata jsou využitelná na druhém stupni základnách škol v předmětu Přírodopis. Výsledky efektivity navržených badatelsky orientovaných úloh jsou prezentovány v bakalářské práci.
|
| |
|
Možnosti badatelsky orientované výuky v biologii obratlovců
JIRÁČKOVÁ, Bára
Možnosti využití badatelsky orientované výuky (BOV) v biologii obratlovců je bakalářská práce, jejímž cílem je zmapování možností, které pedagog má při využití obratlovců v badatelsky orientované výuce. Kvůli zákonům České republiky a to především 246/92 Sb., a 114/92 Sb., jsou možnosti využití obratlovce velmi omezené. Dokonce i běžný chov obratlovců ve školní třídě je téměř nemožný. Nejvhodnější je využití metody pozorování. Této metodě a dalším možnostem je věnována celá teoretická část práce, kde jsou navíc uvedeny již existující úlohy BOV zabývající se obratlovci. V praktické části se nachází tři nové komplexní úlohy na toto téma: "Snapshot Serengeti - poznávej faunu Národního parku Serengeti", "Ptáci v zimě" a "Ptáci v zimě - exkurze v zoo".
|
|
Semiakvatické ploštice jako predátoři a kořist a jejich využití ve výuce přírodopisu
JANDA, Václav
Tato bakalářská práce má za cíl vytvořit přehled doposud zaznamenaných informací o kořisti a predátorech semiakvatických ploštic (Gerromorpha), jejich potravním chování a strategiích obrany před predátory. Semiakvatické ploštice jsou uzpůsobeny pro život na hladině různých vodních těles od kaluží až po otevřený oceán. Většina z nich se živí hmyzem spadlým na vodní hladinu nebo hmyzem na hladině se líhnoucím či korýši menších rozměrů. K vyhledání kořisti používají především zrak a vnímání vibrací vodní hladiny způsobených kořistí. Jako efektivní obrana před predátory se mezi nimi vyvinula strategie tzv. "školek". Některé druhy mají složené oči se specializovanými ommatidii, které umožňují vidět jak kořist na hladině, tak predátora pod hladinou. Součástí této práce je i návrh využití semiakvatických ploštic při výuce přírodopisu. Gerromorpha jsou pro vyučování přírodopisu vhodná, jelikož je na nich možné pozorovat použití bodavě sacího ústrojí a potravní vztahy jako jsou predace, kanibalismus či kleptoparazitismus. Nenáročnost chovu zástupců infrařádu Gerromorpha zároveň umožňuje snadnou realizaci pokusů a pozorování ve školním prostředí.
|
| |
|
Praktické poznávání přírody ve výuce na základních školách
TVAROHOVÁ, Eliška
Bakalářská práce zjišťuje, do jaké míry je začleněno praktické poznávání přírody do výuky přírodopisu na základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. V závislosti na individualitě jednotlivých škol lze konstatovat, že praktické činnosti probíhají na všech zkoumaných školách v odlišné míře rozsahu a četnosti. Zároveň byla zjištěna i variabilita zájmů žáků o určitá témata v biologii i zájem o rozvíjení vlastních dovedností v souvislosti s praktickými činnostmi během aktivizujících vyučovacích hodin.
|
|
Předpokládané znalosti z ekologie v učebnicích ZŠ
VÁCHA, Robert
Předkládaná bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá rámcovým vzdělávacím programem - jeho vymezením a obsahem. Zvláště se zaměřuje na vzdělávací obor Přírodopis a průřezové téma Environmentální výchova. V práci je vymezen pojem učebnice, jsou popsány funkce učebnice ve vzdělávacím procesu a způsoby analýzy učebnic. Teoretická část se zabývá také didaktickými testy. Praktická část je věnována rozboru a srovnání vybraných řad učebnic. Předkládá také návrh jednoduchého testu v rámci výzkumu znalostí z ekologie u žáků základních škol a hodnotí výsledky pokusného pilotního průzkumu.
|
|
Návrh geologicko-přírodovědné výukové trasy v okolí Mářského vrchu u Vimperku
POKORNÁ, Lucie
Hlavním cílem diplomové práce bylo vytvoření výukové trasy v okolí Mařského vrchu, která by mohla sloužit jako doplněk výuky přírodopisu především pro 2. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V diplomové práci jsem se zaměřila na zpracování charakteristiky oblasti, didaktických doporučení a návrh trasy s jednotlivými zastávkami. Zastávek bylo navrženo celkem jedenáct. Ke každé zastávce byl zpracován její popis, didaktické využití pro konkrétní vyučovací předměty, otázky a úkoly, případně didaktické hry, které s danou zastávkou souvisí. K některým zastávkám byly vytvořeny pracovní listy. Ze všech zastávek byly pořízeny dokumentační fotografie.
|
|
Latentní znalosti z přírodopisu u žáků končících základní vzdělání
BARTOŇOVÁ, Žaneta
Diplomová práce se zabývá testováním znalostí přírodopisu u žáků 9. ročníků základní škol a kvarty nižších gymnázií prostřednictvím didaktického testu, který byl vytvořen studentkami (Kokošínská, Slavíčková) Masarykovy univerzity v Brně roku 2009. Výstupní znalosti přírodopisu byly testovány u 302 žáků (z toho 156 chlapců a 146 dívek) v Jihočeském kraji (České Budějovice, Tábor, Soběslav). Srovnávání znalostí přírodopisu bylo prováděno u absolventů základních škol a absolventů nižšího cyklu gymnázia. Respondenti z gymnázií vykazovali lepší znalosti z přírodopisu než žáci 9. ročníků základních škol. Nejvyšší znalosti žáci dosahují v oblasti biologie člověka, nejnižší v oblasti neživá příroda.Výsledky práce byly porovnávány s výsledky průzkumu na základních školách a nižších gymnázií v Brně (2009) a Středočeském kraji (2009, 2011). Výsledky byly ve všech testovaných regionech srovnatelné a statisticky průkazný rozdíl nebyl prokázán.
|
|
Učební portfolio z Biologie člověka pro vzdělávací obor Přírodopis
HLASOVÁ, Zuzana
Cílem diplomové práce je vytvoření učebního portfolia se zaměřením na vzdělávací obsah tématického okruhu Biologie člověka. Výukové materiály jsou vytvořeny pro výuku přírodopisu na 2. stupni základních škol a jsou zaměřeny na vybrané soustavy z Biologie člověka: svalovou, dýchací, oběhovou, trávicí, smyslovou a kapitolu o výživě. Vzhledem ke stávajícím Školním vzdělávacím programům, si sám učitel volí, v jakém ročníku bude tématický okruh Biologie člověka žáky učit. Portfolio je koncipováno, jako metodický materiál pro učitele a výukové aktivity pro žáky, které vedou ke zkvalitnění výuky a usnadnění pochopení jednotlivých pojmů a vztahů mezi stavbou a funkcí lidského těla. Učební portfolio se skládá z pracovních listů, praktických úkolů a zkušebních testů, jež slouží ke zpestření výuky a doplňují klasické pojetí výuky orgánových soustav člověka o řadu zajímavostí, fyziologických pokusů a testování.
|