|
Osvobození z tělesné výchovy ve středním školství
Zálešák, Daniel ; Kotlík, Kamil (vedoucí práce) ; Vařeková, Jitka (oponent)
Název: Osvobození z tělesné výchovy ve středním školství Cíle: Cílem této práce je zjištění rozsahu a také hlavních příčin částečného i úplného osvobozování žáků z tělesné výchovy na středních školách. Toho bude dosaženo pomocí analýzy výsledků odpovědí z dotazníkového šetření, jehož respondenty budou ředitelé pražských gymnázií. Bude rovněž vysvětleno, jak řeší školy kompenzaci absence žáků v tělesné výchově a jakým způsobem je řešena závěrečná klasifikace. Metody: Pro sběr dat byl vytvořen elektronický dotazník zkoumající problematiku osvobozování v tělesné výchově. Ten byl odeslán k vyplnění kompetentním osobám na pražských gymnáziích. Jejich odpovědi pak byly uspořádány a analyzovány pro závěrečné výsledky. Výsledky: Na všech sledovaných školách studoval alespoň jeden žák částečně osvobozený z TV. Jediná škola neměla žádné žáky osvobozené úplně. V porovnání s výsledky České školní inspekce z roku 2016 byly průměrné počty osvobozených žáků nižší. Poměr dívek a chlapců byl téměř vyrovnaný. Nejčastějšími zdravotními důvody pro osvobození byla oslabení hybného systému, z nezdravotních důvodů to byly mimoškolní sportovní aktivity. Ve většině případů není neúčast ve výuce kompenzována. Částečně osvobození žáci jsou nejčastěji klasifikováni za účast na povolených pohybových aktivitách, úplně...
|
|
Pohybová negramotnost žáků základní školy
Zálešák, Daniel ; Kotlík, Kamil (vedoucí práce) ; Jansa, Petr (oponent)
Název: Pohybová negramotnost žáků základní školy Cíle: Hlavním cílem této práce je zjištění úrovně pohybové negramotnosti u žáků 8. a 9. tříd na základních školách. Toho bude dosaženo pomocí zjištění úrovně pohybové kompetence a postojů respondentů k pohybovým aktivitám, tělesné výchově a aktivnímu životnímu stylu. Budou stanoveny také faktory, které více či méně ovlivňují míru pohybové kompetence. Metody: Pro sběr dat byl v souladu s relevantními zdroji vytvořen dotazník zachycující problematiku obsahu pohybové gramotnosti. Dále byla sestavena testová baterie deseti elementárních cvičení. Výsledky: Respondenti dosáhli celkově lepších výsledků, než se předpokládalo. Chlapci byli pohybově gramotnější ve srovnání s dívkami. Respondenti měli vesměs pozitivní postoje k pohybovým aktivitám i tělesné výchově, vyskytly se však signifikantní rozdíly mezi postoji chlapců a děvčat. Klíčová slova: škola, obratnost, pohybová aktivita, zdatnost, motorika, negramotnost
|