|
Sexuální obtěžování jako neviditelný problém vysokých škol: zkušenost zavádění politik v zahraničí a hledání definice pro český kontext
Tupá, Barbora ; Šiklová, Jiřina (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent)
Sexuální obtěžování je téma, které vyvolává posměšky, odmítavé postoje a v lepším případě rozpačité reakce. Jen málokteré téma je opředeno tolika mýty a jen málokterý pojem je vykládán tak mnohoznačně. Proč skutečnost, že určitá skupina lidí je opakovaně fyzicky i psychicky napadána a diskriminována, zažívá strach, ponížení a nespravedlnost, nezakládá všeobecnou snahu těmto lidem pomoci a toto odsouzeníhodné chování zastavit? Cílem této práce tedy je (1) představit problém sexuálního obtěžování, zmapovat nástroje a procedury fungující na zahraničních univerzitách při potírání sexuálního obtěžování a představit je jako inspiraci pro situaci v České republice. Zároveň si všímám určitých kulturních specifik českého prostředí, ve kterém pojmy jako genderové či sexuální obtěžování nabývá vlastních významů. Dalším cílem je (2) skrze hloubkové rozhovory s vysokoškolskými studenty a studentkami nahlédnout, jak zachází sami studující s pojmem sexuální obtěžování, jakými ho naplňují významy a hodnotí přístupu vzdělávací instituce k řešení případů obtěžujícího chování ze strany vyučujících.
|
| |
| |
|
Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí. Výzkumná zpráva
Šaldová, Kateřina ; Tupá, Barbora ; Vohlídalová, Marta
Publikace shrnuje výsledky výzkumu sexuálního obtěžování ve vysokoškolském prostředí, který byl součástí výzkumného projektu podpořeného MŠMT ČR "Rovné příležitosti ve vědě a výzkumu: Analýza genderových bariér a rozvoj talentů". V první části zprávy představujeme výsledky kvantitativního výzkumného šetření, ve druhé části zprávy následují výsledky kvalitativní studie založené na analýze hloubkových rozhovorů se studujícími. Třetí část této zprávy prezentuje nástroje boje proti sexuálnímu obtěžování používané ve světě a předkládá doporučení pro vysoké školy, jak proti sexuálnímu obtěžování v akademickém prostředí postupovat.
|