| |
|
Role školských písní v modernizaci čínské hudby
Cvrčková, Lenka ; Hudeček, Jiří (vedoucí práce) ; Lomová, Olga (oponent)
Cílem práce je popsat roli školských písní v modernizaci čínské hudby. Školské písně se staly od vzniku moderního čínského školství významnou součástí učebních materiálů založených na japonských vzorech a zároveň nástrojem k představení a přenosu politické ideologie. Melodie prvních školských písní využívaly japonské a západních romantické písně, čímž podle mého názoru dlouhodobě formovaly čínský hudební vkus směrem k větší oblibě hudby obsahující západní kompoziční prvky, a tedy k westernizaci hudby obecně. Práce se kromě popisu hudebních specifik čínských školských písní zaměřuje i na obecnější otázky týkající se modernizace a westernizace čínské hudby. Předmětem zkoumání jsou především písně od Shen Xingonga (1869-1947), Li Shutonga (1880-1942) a Zeng Zhimina (1879-1929), dále předmluvy k různým vydáním sebraných školských písní a dobové články týkající se vztahu těchto písní ke vzdělávacímu systému v Číně. Klíčová slova: modernizace; čínské hudba; školské písně; začátek 20. století
|
|
Xian Xinghai a modernizace čínské hudby ve 20.-40. letech 20. století
Cvrčková, Lenka ; Hudeček, Jiří (vedoucí práce) ; Zádrapa, Lukáš (oponent)
Cílem této práce je popsat období modernizace čínské hudby ve dvacátých a čtyřicátých letech 20. století. Tedy nové přístupy, založení první čínské konzervatoře, vytvoření velkých symfonických orchestrů a populární žánry té doby. Druhá část práce je věnována skladateli Xian Xinghaiovi, jeho životu, teoretickým přístupům a dílu. Především obsahuje analýzu jeho Kantáty Žlutá řeka, jejímž cílem je určit vlivy, které se na konečné podobě kantáty podílely a ukázat, jak konkrétně se skladateli podařilo skloubit západní kompoziční techniky s technikami čínskými. Klíčová slova Xiang Xinghai; modernizace čínské hudby; xin yinyue新音樂; národní formy
|
| |