Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 194 záznamů.  začátekpředchozí83 - 92dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
ŽIVOT A DÍLO CAROLINY CORONADO
Hubáčková, Ema ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Carolina Coronado někdy bývá srovnávána s Rosalíou de Castro či dokonce s Gustavem Adolfem Bécquerem a pravdou je, že právě sám Bécquer v této autorce hledal inspiraci. Skutečnost, že se jí v českém prostředí nikdo doposud nevěnoval, byla pro mě motivem k tomu, abych svou diplomovou práci zasvětila právě Carolině Coronado. Velkou komplikací pro mě byl fakt, že v České republice neexistuje žádná literatura, která by se autorce věnovala, proto jsem si veškerou literaturu musela opatřit ve Španělsku. Cílem této práce je představit autorku a analyzovat její život a dílo v závislosti na romantických tendencích té doby tak, aby práce sloužila jako základ pro budoucí zkoumání. Budeme se věnovat jejímu dětství a vnějším podnětům, které budou mít později vliv na její tvorbu. Zjistíme kdy, a proč v autorce zakořenilo první liberální a feministické myšlení. Seznámíme se s originálním způsobem tvorby veršů, s prvními básněmi a publikací. Budeme analyzovat celý její život v závislosti na politicko-sociální situaci ve Španělsku a představíme autorku jako průkopnici španělského feminismu. Uvědomíme si, že všechny tyto aspekty její tvorby přímo závisí na romantických tendencích té doby a porovnáním s jinými romantickými autory zjistíme, že Carolininy náměty a vyjadřovací formy nebyly novinkou. Na závěr shrneme...
Závist v tvorbě Miguela de Unamuna a Antonia Machada
Štěpánová, Tereza ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Kalkusová, Tereza (oponent)
Záměrem této práce je analyzovat téma závisti u spisovatelů Generace 98. Konkrétně se věnuji pojetí Miguela de Unamuna v díle Abel Sánchez a poezii Antonia Machada, zejména baladě La tierra de Alvargonzález. Práce se zabývá nejen představením a rozborem tématu závisti, které bylo po ztrátě Kuby velmi aktuální, ale i porovnáním těchto dvou spisovatelů a jejich různých přístupů. S tématem závisti úzce souvisí i biblický příběh Kaina a Ábela, na který v práci často odkazuji a kterým se spisovatelé Generace 98 inspirovali. Okrajově je zmíněn i život Miguela de Unamuna a Antonia Machada a jejich další díla, ve kterých se závist objevuje.
Prales v románu Canaimá Rómula Gallegose
Janíková, Teresa ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tématu pralesa v knize Canaima od autora Romula Gallegose. Cílem práce je zobrazit prales jako živý organismus a specifický prostor. Prales je nekonečný a tajemný prostor, typický pro Latinskou Ameriku, který se může jevit buď jako zelená katedrála, tedy ráj na zemi nebo jako zelené peklo, kde smrt číhá na každém kroku. Prales samotný se stává protagonistou díla a jeho vliv na ostatní postavy, na jejich chování a činy je obrovský. Tento labyrint, který nemá ani začátek či konec, funguje jako magnet, jehož síla svádí a přitahuje. Jeho úchvatnost se prolíná s krutostí, bezcitností a smrtelným nebezpečím, a když se do něj vstoupí, návrat je velmi těžký či nemožný. Tato práce si klade za cíl analyzovat cestu, kterou podniká Marcos Vargas, hlavní protagonista díla. V jeho očích je cesta zpočátku velké dobrodružství, kde si chce dokázat nebojácnost a odvahu. Marcos se ale dostává do světa kaziků, kde vládne nespravedlnost a násilí a postupně se ze své prvotní naivity začne probouzet a začne své chápání a pohled na okolní svět měnit. Jeho proměna vyvrcholí při setkání tváří v tvář s pralesem. V poslední kapitole se práce zaměří na téma násilí a vykořisťování, a s tím související téma barbarství a civilizace, které je svědectvím a upozorněním na nespravedlnosti, které se v...
Magie a nadpřirozeno v Berceově díle
Erhart, Daniel ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Lukešová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o španělském básníkovi, o básníkovi benediktinského řádu, jenž je spojený s klášterem San Millán de la Cogolla; konkrétněji o Gonzalo de Berceo. Úvod práce se zaměřuje na život tohoto výjimečného autora. Blíže je přiblížena terminologie zázračných pojmů, důvody jejich existence a historie jejích počátků. V druhé části jsou nastíněny postavy, které jsou centrem díla, a ve třetí kapitole bude řeč o středověké symbolice jako je chápání lidského těla, nebo chápání religiózních menšin a jak se tyto ideologie projevují v Berceových textech. Následně práce popisuje poetický místopis, tedy místa, kde se zázraky odehrávají a jakými literárními prostředky je autor vytváří. Celá teze neustále vytváří pomyslnou hranici mezi zázračnem a magií, což je esenciální dualita všech kapitol. Klíčová slova Středověká literatura, magie, zázrak, Berceo, náboženství
Jorge de Montemayor a Diana: pastýřský román nebo mystika?
Juračková, Pavlína ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Spisovatel Jorge de Montemayor psal ve španělském 16. století. Literární historie se zajímá především o jeho poslední knihu Los siete libros de la Diana (Sedm knih o Dianě), kterou tradičně nazývá prvním pastýřským románem na Iberském poloostrově. Většina studií přitom vysvětluje knihu ze stejné perspektivy, která pracuje s velkými uměleckými epochami (renesance) a žánry (pastýřský román). Pokud se však na uvedené dílo Jorgeho de Montemayora podíváme jinou optikou, která souvisí s dobovou situací (problematika tzv. nových křesťanů, inkvizice, heterodoxní formy myšlení či cenzura knih) a která se ohlíží i na jeho předchozí texty, můžeme dílo přečíst znovu. Tato diplomová práce se pokouší uplatnit některé myšlenky vycházející z New Historicism (nový historismus) a pomocí dobových souvislostí a některých Montemayorových děl objasnit, že dílo Los siete libros de la Diana může mít mnohem blíže k duchovní cestě směrem k mystice než k následování literární šablony - pastýřského románu.
Zásady divadla nové komedie Lopeho de Vegy v dílech: Peribáñez y el comendador de Ocaña, El caballero de Olmedo a La dama Boba
Čechová, Nela ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
V této bakalářské práci provedeme rozbor díla Arte nuevo de hacer comedias od Lopeho de Vegy a vytyčíme hlavní zásady pro nové divadlo. Dále bude provedena analýza tří Lopeho komedií: Peribáñez y el comendador de Ocaña, Caballero de Olmedo a La dama boba. U každého z těchto děl se zaměříme na pár hlavních elementů, které Lope hájí v Arte nuevo, a ověříme, zda je autor skutečně dodržuje.
Viditelné a neviditelné v díle Josého Ángela Valenteho
Melicharová, Anna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Práce se věnuje tématu viditelného a neviditelného v básnickém i esejistickém díle španělského spisovatele druhé poloviny 20. století Josého Ángela Valenteho. Zasazuje autora do historického a literárního kontextu a představuje vývoj jeho díla. Dále se zaměřuje na tři ze zdrojů Valenteho inspirace a nastiňuje pojetí řeči a uměleckého díla u Heideggera, přístup k prostoru sochaře Eduarda Chillidy a práci s hmotou malíře Antoniho Tàpiese. Viditelné a neviditelné je u Valenteho nepřímo sledováno v podobě více či méně konkrétního zobrazování a vztahu ke skutečnosti, ve vizuálních charakteristikách, jako je světlo a stín, barvy a tvary, v problematice pohledu. Neviditelnost, viditelnost a transparence se přímo projevují ve Valenteho pojetí hmoty a formy a zjevování slova a také figurují jako motivy jeho textů.
The symbolism of madness in Laura Restrepo's Delirio
Laviana Ludvíková, Anna ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se nejprve zabývá profesním životem Laury Restrepo a poukazuje na její práci a směr, kterým se v literatuře ubírá. Poté je představen úvod do studovaného románu Delirio a jeho styl, formální a narativní techniky a obsah. Druhá část práce analyzuje klíčové prvky obsažené v románu, které jsou tématicky spojeny s šílenstvím (místnost, dětství, vidění ‚za', sexualita, lež, voda, delirium a zelená barva). Analyzuje se možná symbolika těchto prvků, která je v poslední části práce aplikována na prohloubení možné symboliky některých konkrétních scén románu, ve kterých se hlavní postava rozhodne natírat zdi svého bytu na zeleno. Klíčová slova šílenství, delirium, symbol, symbolismus, zelená, Laura Restrepo
Poetika cest v Příkladných novelách
Novotná, Lucie Elena ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je provést hlubší analýzu cest u vybraných novel v knize Příkladné novely od Miguela de Cervantese, mezi které patří: Cikánečka, Licenciát Sklíčko a Rozhovor Scipiona a Berganzy. Klade si za cíl analyzovat cestu, na kterou se vydaly jednotlivé postavy. Pomocí rozboru určuje, co pro ně jejich výprava znamená a jak je jejich pouť do světa změnila. Práce se v jednotlivých kapitolách podrobně zaměřuje, na každou povídku a nahlíží na dané téma z pohledu hlavních postav. U každé povídky se určí druh cesty a motiv, pro její uskutečnění, také se zaměříme na nové světy, které postavy, díky cestě poznají. Klíčová slova cesta, poznání, cestování, svět, postavy, Příkladné novely, Miguel Cervantes
Ironie a tragédie v díle El Castigo sin venganza
Roubalová, Kristýna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou literárního žánru díla El Castigo sin venganza od Lopeho de Vegy. V rámci celé jeho teatrální produkce vyzdvihuji právě toto dílo, jelikož dle mého názoru vyniká mnoha nadčasovými prvky, kterými se zásadně liší od ostatních důležitých autorových děl a činí ho tak jedinečným. Práce obsahuje analýzu hlavních témat celého díla, kterými jsou láska a čest. Zároveň zahrnuje jak sociologicko-kulturní rozbor týkající se struktury španělské společnosti v XVI. a XVII. století, postavení ženy ve společnosti i v manželství, tak formální rozbor použitých estetických a literárních prvků, které potvrzují nejasnost žánru tohoto díla. Co je El Castigo sin venganza? Tragédie, komedie či moderní tragédie? Jako hlavní nástroj k vyřešení této delikátní otázky nám slouží ironie, jejíž pojetí a role v daném díle jsou pilířem této práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 194 záznamů.   začátekpředchozí83 - 92dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.