Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 61 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jan Jiří Harant z Polžic a Bezdružic, český šlechtic a exulant
Mauleová, Blanka ; Mikulec, Jiří (oponent) ; Bobková, Lenka (vedoucí práce)
Důsledky stavovského povstání a jeho porážky zasáhly výrazně do osudů nesčetných českých jednotlivců i celých rodin. Kromě všech, kteří se nějakých způsobem na povstání podíleli, byli nakonec postiženi i ti evangelíci, kteří na něm neměli žádnou účast. Rekatolizační opatření vrcholící mandátem o obnově jednotného náboženského vyznání v Čechách z roku 1627 postavila veškeré nekatolíky z řad svobodného obyvatelstva před nelehkou volbu, zda přestoupit ke katolickému vyznání nebo odejít ze země. Většina dala přednost pobytu v domácím prostředí, přesto odešlo ze země poměrně velké množství lidí. Mezi nimi se vyskytovala celá řada pozoruhodných osobností. Některé z nich se svými činy skutečně zapsaly do českých i evropských dějin a těší se značnému zájmu jak historiků, tak i široké veřejnosti. Největší část emigrantů však nebyla za svého života v Čechách příliš známa; žili celkem běžným životem v rámci svého společenského postavení až do stavovského povstání. Po odchodu za hranice pokračovali ve své skromné a nenápadné životní dráze. Jen málo z nich se nějakým způsobem vydělilo z nepřeberného množství neznámých a zapomenutých vystěhovalců. Jedním z nich je Jan Jiří Harant z Polžic a Bezdružic, mladší bratr mnohem slavnějšího Kryštofa Haranta. Zatímco širší veřejnosti je povědomé nanejvýš jeho rodové jméno, mezi...
Zrušení jezuitského řádu v českých zemích. Kolektivní biografie bývalé elity (1773-1800)
Šotola, Jaroslav ; Maur, Eduard (vedoucí práce) ; Svatoš, Martin (oponent) ; Mikulec, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou konce působení, zrušení a důsledků zrušení starého Tovaryšstva Ježíšova. Téma postavení církevního řádu v raněnovověké společnosti bylo v české historiografii spíše opomíjeno, případně bylo zpracováváno popisně, schematicky a s důrazem na prostou faktografii. Práce se pokouší tuto metodologickou nedostatečnost překonat pomocí "teorie praxe" francouzského sociologa a antropologa Pierra Bourdieu.
Barokní zbožnost v Balbínově době a díle
Mikulec, Jiří
Přednáška představuje významného českého jezuitského učence 17. století Bohuslava Balbína jako slovesného tvůrce, literárního teoretika, gymnaziálního učitele, hagiografa a historika českých dějin
Od Chanovského k Vokounovi. Poznámky k barokní zbožnosti na jihu Čech
Mikulec, Jiří
Studie je věnována náboženským poměrům v jižních Čechách v období od poloviny 17. do poloviny 18. století.
Klášter a barokní zbožnost. K vlivu řeholního prostředí na spiritualitu laiků
Mikulec, Jiří
Studie sleduje vliv klášterů na jejich okolí v Čechách v 17. a 18. století, ukazuje možnosti, které kláštery využívaly při šíření barokní zbožnosti.
„Radůjte se, ó Čechové, mariánští sodálové.“ Jezuitská bratrstva v Klatovech v 17. a 18. století
Mikulec, Jiří
Studie se zabývá vývojem náboženských bratrstev u jezuitské koleje v Klatovech v 17. a 18. století a jejich vlivem na náboženský život v tomto městě.
Tradice a symbolika české státnosti u barokních vlastenců
Mikulec, Jiří
Studie ukazuje, jak se barokní vlastenci v 17. a 18. století vyrovnávali se státoprávními změnami, které postihly společnost v českých zemích po porážce stavovského povstání roku 1620.
Náboženská bratrstva - institucionalizovaná zbožnost i smrt
Mikulec, Jiří
Studie sleduje u náboženských bratrstev jejich funkce týkající se umírání a smrti. Autor vystupuje s tezí, že tyto funkce měly pro existenci bratrstev klíčový význam.
Albrecht Chanovský a rekatolizace jihozápadních Čech
Mikulec, Jiří
Studie rozebírá metody, které užíval pro rekatolizaci jižních Čech ve 20.-40. letech 17. století významný jezuitský misionář Albrecht Chanovský.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 61 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.