Název:
Vztah mezi sebepojetím a mírou prožívaného stresu u studentů vysokých škol
Překlad názvu:
The Relationship between Self-concept and Level of Perceived Stress in University Students
Autoři:
MAJDIČOVÁ, Petra Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou sebepojetí a stresu, konkrétně vztahem mezi sebepojetím studentů a prožíváním stresových situací, které souvisejí s vysokoškolským vzděláváním. Vymezení teoretických souvislostí si klade za úkol uvést základní pojmy a znalosti spojené s touto tématikou. Studium na vysoké škole se považuje za náročnou zátěžovou situaci, která může u některých studentů vyvolat celou řadu problémů. V intenzitě prožívání stresu však existují značné interindividuální rozdíly - buď si může osobnost vůči kritickým situacím vytvářet různé obranné mechanismy, nebo je plně zvládat konstruktivním prožíváním a jednáním. Cílem empirické části této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi sebepojetím studentů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a prožíváním stresových situací souvisejících se studiem na vysoké škole. Informace potřebné ke zpracování kvantitativního výzkumu byly získány metodou dotazování. Použitou technikou byl vlastní dotazník, který vyplňovali studenti denního i kombinovaného studia. Z výzkumu vyplynulo, že mezi těmito dvěma proměnnými existuje středně silná závislost, tzn. nízké hodnoty sebepojetí odpovídají spíše vysokým hodnotám stresového prožívání. Dále bylo zjištěno, že stresové prožívání nejvíce souvisí se zkouškovou situací nebo veřejným projevem studenta před větší skupinou druhých lidí. Tato skutečnost naznačuje, že situace, které přímo souvisí s hodnocením, vytváří u studentů nejvíce napětí. Proto by bylo vhodné, aby studenti znali různé techniky předcházení a zvládání stresu, a tím se pokusili toto napětí dál redukovat až odstranit. Adekvátní sebepojetí je důležitou podmínkou psychické vyrovnanosti a spokojenosti s vlastním životem, proto by při řešení tohoto problému mohla také významně přispět odborná psychologická péče při poradnách na vysokých školách.The thesis deals with the issue of self-concept and stress. Determination of theoretical links focuses on defining of basic concepts connected with this issue. University studies are considered a demanding and stressful situation that can cause a wide range of problems in some students. There are considerable interindividual differences in stress perception - the personality can either create various defense mechanisms against critical situations or can cope with them by means of constructive perception and actions. The objective of the empirical part was to find out what is the relationship between self-concept of students of Faculty of Health and Social Studies in České Budějovice and perception and living stressful situations connected with their university study. Information necessary for quantitative research was obtained by the method of questioning. The technique applied was a questionnaire, filled in by students of both daily and combined studies. The research showed that there exists a moderate dependence between these two variables, which means that low values of self-concept and self-esteem correspond with high values of stress perception. It was also revealed that stress perception is associated mostly with an examination or a public speech of a student. This fact indicates that a situation that is directly. Thus it would be appropriate for students to know different techniques of preventing and coping with stress and they could try to reduce the tension or to eliminate stress through these techniques. Adequate self-image or self-concept is an important condition for psychical balance and satisfaction with own life and thus I believe that professional psychological care within psychological counseling at universities can contribute to solving the problem.
Klíčová slova:
formy studia; prožívání stresových situací; sebehodnocení; sebeobraz; sebepojetí; stres; experiencing stressful situations; forms of study; self-concept; self-concept/image; self-esteem; stress Citace: MAJDIČOVÁ, Petra. Vztah mezi sebepojetím a mírou prožívaného stresu u studentů vysokých škol. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22602