Název:
Hodnotová orientace dětí z dětského domova
Překlad názvu:
Value orientation of children from children's home
Autoři:
PLOCKOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce je Hodnotová orientace dětí z dětského domova. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy jako je hodnota, hodnotová orientace, rodina a její funkce, poruchy chování, ústavní a ochranná výchova. Praktická část se orientuje na vymezení cílů práce, použitou metodiku a charakteristiku cílových souborů. Prvním cílem práce bylo zmapovat hodnotovou orientaci dětí z Dětského domova se školou Býchory. Druhým cílem bylo zjistit názor pracovníků Dětského domova se školou Býchory na utváření životních hodnot dětí v domově. Pro získání dat byl využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování a technika sběru dat, polostrukturované skupinové interview. Pro výzkum byly vybrány dva cílové soubory. Prvním cílovým souborem byly děti z Dětského domova se školou Býchory, kterým byla soudem nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova z důvodu závažných poruch chování, které nebylo možné řešit běžnými pedagogickými postupy v rodinném prostředí těchto dětí. Výzkum probíhal v rámci jednotlivých rodinných skupin DDŠ Býchory v listopadu a prosinci 2010 a účastnilo se ho 26 dětí z tohoto zařízení. Druhým cílovým souborem pak byli pracovníci Dětského domova se školou Býchory. Výzkumu se zúčastnily 3 vychovatelky z tohoto zařízení. Výsledky výzkumu ukázaly, že děti z Dětského domova se školou Býchory znají pojem životní hodnota a rozumí mu. Jejich nejdůležitější hodnoty představuje rodina, dále pak zdraví, vzdělání, svoboda a láska. Tyto hodnoty byly podle slov dětí ovlivněny jejich rodiči, ale často také kamarády nebo vychovateli DDŠ Býchory. S tímto úzce souvisí domněnka dětí, že se jejich hodnotová orientace po příchodu do DDŠ změnila. Jen minimum dětí považovalo za důležité hodnoty svého života jiné hodnoty než rodinu, zdraví, svobodu, vzdělání a lásku. Z výzkumu dále vyplynulo, že děti mají představu o hodnotách svých rodičů. Myslí si, že pro jejich rodiče jsou největší hodnotou jejich děti. Tato práce může posloužit jako inspirace pro hlubší poznání hodnot dětí s poruchami chování z dětského domova se školou, a problematiky jejich utváření.The topic of this bachelor thesis is value orientation of children from the children´s care home. The theoretical part explain basic concepts, such as value, value orientation, family and its function, behavior disorders, institutional and protective in-patient treatment. The practical part focuses on defining objectives of the thesis, used methodology and characteristics of target data sets. The first objective of the work was to map the value orientation of children from Býchory children´s care home with school. The second objective was to find out opinions of workers of Býchory children´s care home with school on development of life values of children in the home. Data were acquired by means of qualitative research, method of questioning, as well as the technique of data collection through a semi ? structured group interview. Two target data sets were chosen for the research. The first target data set consisted of children from Býchory children´s care home with school, upon whom institutional, or protective youth and young offenders rehabilitation was imposed by the court due to grave behavior disorders, which could not be resolved by normal pedagogical procedures within the family environment of these children. The research was carried out in the framework of individual family groups of Býchory children´s care home with school in November and December 2010 and 26 children from this facility participated in this research. The second target data set were the workers of Býchory children´s care home with school. 3 schoolmistresses from this facility participated in research. The research results showed that children from Býchory children´s care home with school knew the concept of life value and understood it. Their major life values include family, followed by health, education, freedom and love. According to children, these values were influenced by their parents, but often also by their friends, or schoolmasters and schoolmistresses of Býchory children´s care home with school. This is closely associated with the children ´s assumption that their value orientation changed after their arrival to children´s care home with school. There was only a minimum amount of children, who considered important other life values than their family, health, education, freedom and love. It further followed from the research that children have an idea about values of their parents. They think that the biggest value for the parents are their children. This work can serve as an inspiration for deeper understanding of values of children with disorders from children´s care home with school, as well as problems of their development.
Klíčová slova:
dětský domov se školou; hodnota; hodnotová orientace; ochranná výchova; poruchy chování; rodina; ústavní výchova; behavioral disorders; children´s care home with school; family; institutional and protective in-patient treatment; value; value orientation Citace: PLOCKOVÁ, Lenka. Hodnotová orientace dětí z dětského domova. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22559