Original title:
Auditivní komponenty v loutkovém divadle
Translated title:
Sound Components of Puppet theatre
Authors:
Lešková Dolenská, Kateřina ; Dubská, Alica (advisor) ; Vedral, Jan (referee) ; Malíková, Nina (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Disertační práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První se zabývá terminologickým zařazením zkoumané oblasti a definováním základních pojmů. Následuje historický exkurz, který se zaměřuje na pouţití zvuku, hudby a hlasu v dějinách loutkového divadla a zabývá se proměnami hlasové interpretace v závislosti na dobových proměnách inscenačního stylu. V části věnované 20. století je věnována pozornost třem českým fenoménům ? dvojici S+H, voicebandu a poetice Divadla DRAK. Třetí kapitola se zaměřuje na autorčinu vlastní diváckou zkušenost a charakterizuje jak tvorbu na domácí scéně, tak pojmenovává tvůrčí postupy i ve vybraných zahraničních inscenacích, a to včetně typologie moţností ne zcela běţného inscenačního zacházení s auditivními komponenty.The thesis is divided into two parts: theoretical and empirical. The first part deals with terminology of the field of sound in puppet theatre and defines basic terms. A brief historical study follows, analysing the use of sound, music and voice in the history of puppet theatre and discussing the changes of voice interpretation as influenced by shifts in contemporary theatre style. In the 20th century part, three concrete phenomena are analysed: the Spejbl and Hurvínek duo, voiceband and the poetics of DRAK Theatre. The third chapter grows out of the author?s own experience as a theatregoer; in it, she characterises the shows that appear on Czech stages, as well as selected shows from abroad, and analyses their creative methods, including a typology of possibilities of unconventional use of sound components.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2965