Název:
Optimalizace svozu zásilek
Překlad názvu:
Parcel pick-up optimization
Autoři:
Kozárová, Barbora ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Šindelářová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Okružní a rozvozní úlohy řeší problém optimalizace dopravní trasy. Podstatou řešení okružních úloh je nalezení nejkratšího okruhu, který začíná a končí ve stejném místě a zahrnuje stanovená místa, která mohou být navštívena v libovolném pořadí, přičemž každé z nich má být navštíveno právě jednou. U rozvozních úloh je navíc uvažována i velikost požadavků a kapacita vozidla, které se v průběhu cesty musí vracet do skladu. Obě úlohy lze rozšířit o tzv. časová okna, která udávají interval mezi nejdříve možným a nejpozději přípustným začátkem obsluhy zákazníka. Tato práce je zaměřena na výpočet optimální trasy pro řidiče nejmenované velkoobchodní společnosti při svozu zásilek. Cílem je minimalizovat ujetou vzdálenost za den za účelem snížení nákladů na pohonné hmoty. Řešení je realizováno pomocí modelů úlohy obchodního cestujícího, rozvozní úlohy a jejich modifikací s časovými okny prostřednictvím systémů LINGO, popř. GUROBI, a MPL for Windows. Pro ilustraci použití heuristických metod je proveden výpočet metodou výhodnostních čísel.Vehicle routing problems solve problems of optimizing the transport routes. The principle of solutions of problems of the first type is finding the shortest circuit that begins and ends in the same place and includes places that can be visited in any order, each of them has to be visited exactly once. In the second type of problems there is also considered the size of the requirements and the capacity of the vehicle, which has to return back to the store. Both tasks can be extended to the so-called time windows, which indicate the interval between the earliest possible and latest allowable start of the customer service. This work aims to calculate the optimal route for the drivers of unnamed wholesale company. The objective is to minimize the distance travelled per day in order to reduce fuel costs. The solution is implemented using the models of Travelling Salesman problem, Vehicle Routing problem and their modifications with time windows through systems LINGO, eventually GUROBI, and MPL for Windows. To illustrate the application of heuristic methods the calculation is carried out by savings method.
Klíčová slova:
formát MPS; metoda výhodnostních čísel; okružní a rozvozní úlohy; profesionální optimalizační systémy; systémy na podporu modelování; modelling supporting systems; MPS format; professional optimizing systems; savings method; vehicle routing problems
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/26925