Název:
Metodika vývoje služeb v oblasti veřejné správy
Překlad názvu:
Methodology for development of services in public administration
Autoři:
Čunek, David ; Feuerlicht, Jiří (vedoucí práce) ; Kunstová, Renáta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této práce je aplikace ověřených principů s vývojem služeb v soukromém sektoru na oblast veřejné správy a e-Governmentu. Práce je zaměřena na interoperabilní služby, které je možné integrovat přes jednotlivé rezorty nebo do podnikových systémů v privátním sektoru. V kapitole 2 se popisují aspekty ovlivňující vývoj interoperabilních služeb ve veřejné správě použitím European Interoperability Frameworku (EIF) jako základu pro klasifikaci dimenzí interoperability. Kapitola 3 zhodnocuje současný stav služeb ve státní správě se zaměřením na informační interoperabilitu, která se vztahuje k syntaktické, strukturální a sémantické heterogenitě. Bylo zjištěno, že služby Portálu veřejné správy (PVS) trpí vysokou strukturální i syntaktickou heterogenitou a následně byly diskutovány možné cesty ke standardizaci rozhraní služeb ve státní správě. Jako možná cesta vpřed bylo navrženo vytvoření standardizované knihovny služeb. V kapitole 4 byl navržen metodologický rámec pro vývoj služeb e-Governmentu aplikací ověřených principů známých ze soukromého sektoru. Hlavní důraz je kladen na knihovnu služeb a její roli v životním cyklu vývoje služby. Etapy životního cyklu služby byly dekomponovány do dílčích fází, tak aby byly v souladu s metodikou MMDIS.The main topic of this thesis is the application of best practice methodology to the development of services in public administration and e-Government. The work focuses on interoperable services that can be integrated across departments of public administration or businesses in the private sector. In section 2 we describe the various aspects influencing the development of interoperable services in public administration using the European Interoperability Framework (EIF) as a basis for classifying interoperability dimensions. Section 3 evaluates current state of services in public administration focusing on information interoperability that addresses syntactic, structural and semantic heterogeneity. We have found that Services of Public Administration Portal (PVS) suffer from high levels of structural and syntactic heterogeneity, and we discuss possible ways to standardize service interfaces in public administration in order to improve interoperability. Creation of standardized library of services has been proposed as a possible way forward. In section 4 of the thesis we propose a methodological framework for the development of e-Government services using the best practices methods identified in the private sector domain. The main emphasis is placed on library services and its role in the lifecycle of services. Stages of lifecycle of services are decomposed into sub-phases so that they match phases in the MMDIS methodology.
Klíčová slova:
e-Government; European Interoperability Framework (EIF); Metodologie; MMDIS; SOA; e-Government; European Interoperability Framework (EIF); Methodology; MMDIS; SOA
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/28382