Název:
Využití ICT pro podporu kognitivních funkcí
Překlad názvu:
Application of ICT for Cognitive Functions Support
Autoři:
Šuchman, Ondřej ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Kulišťák, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Výkon kognitivních schopností, tedy pozornosti, paměti, jazyka a řeči, plánování, rozhodování nebo logického myšlení, je základním předpokladem pro kvalitu ţivota kaţdého z nás. Existuje mnoho způsobů, jak je udrţovat nebo zdokonalovat. Tato práce se zabývá propojením informačních technologií a kognitivních věd s důrazem na podporu paměti. V úvodu je detailně představen cíl práce, v další kapitole následuje popis paměťových systémů a ostatních kognitivních funkcí. Třetí kapitola je zaměřena na stručné představení mozkových struktur, neurotransmiterů ovlivňujících činnosti paměti, a zobrazovacích metod, které slouţí ke sledování činností mozku. Ve čtvrté kapitole jsou popsány nejčastější paměťové deficity. V páté kapitole je představeno několik počítačových programů, které jsou v současnosti pouţívány pro podporu kognitivních funkcí. V rámci praktické části práce byl jeden ze softwarů uvedených v páté kapitole otestován se zaměřením na paměťové schopnosti výzkumného vzorku. Výsledky experimentu jsou rozvedeny v závěrečné části práce.Performance of cognitive abilities, like attention, memory, language and speech, planning, decision making or logical thinking, is the basic assumption for quality of life. There are many ways how to keep and improve them. This thesis deals with connection of information technologies and cognitive sciences with focus on memory support. At the beginning there is introduced an aim of thesis in detail, in the next chapter there are described memory systems and other cognitive functions. Third chapter is focused on short introduction of brain structures, neurotransmitters affecting memory activities and imaging methods that serve for observing memory activities. In the forth chapter there are described the most common memory deficits. In the fifth part there is description of several computer programs currently used for cognitive functions support. Within the scope of practical part there was tested one software from fifth chapter with focus on memory abilities of researched sample. The results of conducted experiment are described in detail at the very end of this thesis.
Klíčová slova:
kognitivní deficit; kognitivní funkce; kognitivní trénink; paměť; počítačový software; zobrazovací metody; cognitive deficit; cognitive functions; cognitive training; computer software; imaging methods; memory
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/28284