Název:
Analýza pohonných systémů jízdních kol
Překlad názvu:
Analysis of bicycle drive systems
Autoři:
Denemarek, Jiří ; Šperka, Petr (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2025
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou pohonných systémů jízdních kol s důrazem na jejich současný stav, výhody a nevýhody jednotlivých řešení a možnosti budoucího vývoje. Cílem práce je systematicky zmapovat dostupné pohonné systémy, posoudit jejich efektivitu a identifikovat klíčové trendy vývoje včetně aplikace moderních technologií a nových materiálů. K naplnění těchto cílů byla provedena rozsáhlá rešerše dostupné literatury, technologických inovací a patentových řešení. Jednotlivé pohonné systémy byly analyzovány podle kritérií, jako jsou účinnost přenosu energie, hmotnost, variabilita převodového poměru, údržba a výrobní náklady. Výsledkem je komplexní přehled aktuálních technologických řešení včetně jejich silných a slabých stránek. Analýza ukázala, že řetězový pohon si i přes technologický pokrok zachovává dominantní postavení díky své jednoduchosti, efektivitě a ekonomické výhodnosti. Alternativní pohony, jako jsou řemenové nebo hřídelové systémy, nabízejí určité výhody, avšak jejich rozšíření brání technické a ekonomické bariéry. V práci je rovněž diskutována možnost širšího využití moderních výrobních technologií, jako je 3D tisk a nové kompozitní materiály, v cyklistickém průmyslu. Získané poznatky přispívají k lepšímu pochopení vývoje pohonných systémů jízdních kol a mohou sloužit jako východisko pro další výzkum v oblasti optimalizace přenosu energie a integrace inovativních technologií. Výsledky této práce mohou být užitečné nejen pro odbornou veřejnost, ale také pro výrobce a konstruktéry, kteří hledají nové cesty pro zlepšení cyklistických pohonných systémů.
This bachelor's thesis focuses on the analysis of bicycle drivetrain systems, emphasizing their current state, advantages and disadvantages of different solutions, and possibilities for future development. The aim of the thesis is to systematically map available drivetrain systems, assess their efficiency, and identify key development trends, including the application of modern technologies and new materials. To achieve these objectives, an extensive review of available literature, technological innovations, and patent solutions was conducted. Individual drivetrain systems were analyzed based on criteria such as energy transfer efficiency, weight, gear ratio variability, maintenance, and production costs. The result is a comprehensive overview of current technological solutions, including their strengths and weaknesses. The analysis showed that, despite technological advancements, chain-driven systems retain their dominant position due to their simplicity, efficiency, and economic advantages. Alternative drivetrains, such as belt or shaft-driven systems, offer certain benefits, but their widespread adoption is hindered by technical and economic barriers. The thesis also discusses the potential for broader application of modern manufacturing technologies, such as 3D printing and advanced composite materials, in the bicycle industry. The findings contribute to a better understanding of the evolution of bicycle drivetrain systems and can serve as a foundation for further research in optimizing energy transmission and integrating innovative technologies. The results of this thesis may be useful not only to the scientific community but also to manufacturers and designers seeking new ways to improve bicycle drivetrain systems.
Klíčová slova:
3D tisk; nové materiály; Pohonné systémy jízdních kol; účinnost přenosu energie; řemenový pohon; řetězový pohon; 3D printing; belt drive; Bicycle drivetrain systems; chain drive; energy transfer efficiency; new materials
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/252385