Název:
Příprava dětí na odchod z výchovného ústavu
Překlad názvu:
Preparing Children for Leaving an Educational Institution
Autoři:
KOCHOVÁ, Pavlína Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku přípravy dětí na odchod z výchovného ústavu, přičemž identifikuje osoby, které se na této přípravě podílejí, a popisuje jejich konkrétní role a způsoby zapojení. Především poskytuje detailní pohled na práci sociálních pracovníků při přípravě dětí na odchod z výchovného ústavu. Hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou děti připravovány na odchod z výchovného ústavu. K dosažení cíle této bakalářské práce byly stanoveny dvě výzkumné otázky. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů v oblasti ústavní péče a popisuje celý proces pobytu dítěte ve výchovném ústavu, počínaje přijetím dítěte do zařízení až po jeho život po odchodu z výchovného ústavu. Pro praktickou část byl zvolen kvalitativní výzkum, který využíval metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořili sociální pracovníci z nejmenovaných výchovných ústavů. Data získaná z rozhovorů byla vyhodnocena pomocí otevřeného kódování, na jehož základě byly následně vytvořeny kategorie. Z výsledků výzkumu vyplývá, že aktuálně neexistuje legislativně upravený postup pro odchod dětí z výchovného ústavu, což naznačuje potřebu novelizace zákona č. 109/2002 Sb. Výzkum rovněž odhalil nedostatečnou následnou péči a podporu dětí po jejich odchodu z ústavní péče. Klíčovým faktorem, který ovlivňuje úspěšnou integraci dětí do společnosti, je rodinné prostředí, do kterého se po ukončení ústavní nebo ochranné výchovy vracejí. Zvláště rizikové jsou případy dětí z dysfunkčních rodin, se kterými nebyla během pobytu dítěte v zařízení navázána spolupráce. Dále bylo zjištěno, že děti po odchodu ze zařízení často čelí problémům se začleněním do společnosti. Z výzkumu také vyplývá, že klíčovou roli v přípravě dětí na odchod z výchovného ústavu sehrává vychovatel, který s dítětem pracuje po celou dobu jeho pobytu na jeho osamostatnění. Sociální pracovník se na této přípravě podílí nejintenzivněji v posledních třech měsících před dosažením zletilosti dítěte.This bachelor's thesis focuses on the issue of preparing children to leave educational institutions, identifying the individuals involved in this preparation and describing their specific roles and ways of engagement. It primarily provides a detailed insight of the work of social workers in preparing children for their departure from educational institutions. The main aim was to examine how children are prepared for leaving these institutions. To achieve this goal, two research questions were formulated. The bachelor's thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part explains the basic concepts of institutional care and describes the entire process of a child's stay in an educational institution, from admission to life after departure. For the practical part, qualitative research was chosen, utilizing the interview method and the technique of semi-structured interviews. The research sample consisted of social workers from unnamed educational institutions. Data obtained from the interviews were analysed using open coding, which was then used to create categories. The research results indicate that there is currently no legislatively defined procedure for the departure of children from educational institutions, highlighting the need for an amendment to Law No. 109/2002 Coll. The research also revealed insufficient follow-up care and support for children after their departure from institutional care. A key factor influencing the successful integration of children into society is the family environment to which they return after the end of institutional or protective care. Particularly risky are cases involving dysfunctional families with whom no cooperation was established during the child's stay in the institution. Additionally, it was found that children often face challenges when integrating into society after leaving the institution. The research also shows that the primary role in preparing children for departure from educational institutions is played by the caregiver, who works with the child throughout their stay to support their independence. The social worker's involvement is most intensive in the last three months before the child reaches adulthood.
Klíčová slova:
integrace; ochranná výchova; odchod; příprava dětí; výchovný ústav; ústavní výchova; departure; educational institution; institutional care; integration; preparation of children; protective care Citace: KOCHOVÁ, Pavlína. Příprava dětí na odchod z výchovného ústavu. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71905