Název:
Vliv podvozku na tahové vlastnosti traktorů
Autoři:
Vykydal, Petr Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předložené disertační práce bylo provést analýzu laboratorního a terénního měření traktorů s odlišnou konstrukcí podvozku. K měření byly použity traktory John Deere pod označením 8320R v případě kolového a 8320RT v případě pásového traktoru, disponujícím stejným výkonem motoru. Před terénním měřením byly provedeny laboratorní zkoušky traktorů, jejichž výsledkem bylo sestavení úplné otáčkové charakteristiky. Terénní měření bylo zaměřeno na zjišťování tahových charakteristik zkoušených traktorů. U kolového traktoru byly dále měřeny rozdíly tahové charakteristiky při změně tlaku huštění. Následná ucelená část terénního měření se zabývala analýzou dat, získaných při měření výkonnostních a energetických parametrů traktorových souprav v závislosti na nastavení pracovního režimu motoru. Z experimentálního měření vyplývá, že traktor opatřený pásovou konstrukcí podvozku disponuje vyšší tahovou silou a zároveň vykazuje nižší měrnou tahovou spotřebu a prokluz než kolový traktor. Při porovnání naměřených dat kolového traktoru s rozdílným tlakem huštění, zjistíme, že snížení hustícího tlaku má příznivý vliv na změnu tahové charakteristiky. V praktické části měření bylo zjištěno, že pásový traktor dosahuje vyšší výkonnosti a nižší energetické náročnosti než kolový traktor. Dále bylo prokázáno, že nastavením otáček motoru do tzv. ekonomické oblasti, lze zvýšit výkonnost a zároveň snížit efektivní spotřebu paliva traktorových souprav.The aim of this PhD thesis was to analysis laboratory and field measurements tractors with different chassis designs. For the measurements were used John Deere tractors with name 8320R if a wheel and if 8320RT crawler tractor, possessing the same engine power. Before the field measurements were conducted laboratory tests of tractors, which resulted was the compilation of the full speed characteristics. The field measurements were focused on identifying characteristics of tensile test tractors. For wheeled tractor were also measured differences tensile characteristics when changing inflation pressure. Subsequent comprehensive part of a field measurement looked at the analysis of data obtained from measurements of performance and energy parameters of tractor kits depending on the operating mode of the engine. From the experimental measurements show that the tractor equipped with a belt chassis design has a higher tensile strength and also has a lower specific consumption and slippage than wheeled tractor. When comparing the measured data with different wheeled tractor tire inflation pressure, we find that reducing inflation pressure has a positive effect on the change of the tensile characteristics. In the practical part of the measurements we have identified that tracked tractor achieves higher performance and lower energy intensity than the wheeled tractor. It was also shown that by adjusting the engine speed into so called economic areas can improve performance while reducing fuel consumption tractor sets.
Klíčová slova:
prokluz; tahová síla; tahový výkon; traktory