Název:
Profesní příprava žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
Autoři:
Šupová, Dana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je profesní příprava žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v oboru Stravovací a ubytovací služby na Středním odborném učilišti v Kyjově. V prvních třech teoreticky zaměřených kapitolách se práce zabývá jedinci s mentálním postižením, jejich znevýhodněním, možnostmi středoškolského vzdělávání a činiteli ovlivňujícími profesní přípravu. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich analýza, syntéza a srovnávání. Praktická část se věnuje vypracování kazuistiky vybraného žáka třetího ročníku, jeho etapám ve vzdělávání a popisem jeho obtíží při dosažení stanoveného cíle. V kvalitativním šetření jsou použity metody: pozorování, polostrukturovaný rozhovor, volný rozhovor s rodiči, analýza osobních dokumentů. Hlavním cílem praktické části je zjištění důvodu narůstajících problémů ve vzdělávání žáka a přístup rodičů a pedagogických pracovníků k jeho situaci. Na základě šetření jsou na výše uvedené střední škole vytvořena doporučení pro pedagogicko-psychologickou praxi.The theme of my bachelor thesis is professional education of a student with special educational requirements who studies the branch of Providing Board and Accommodation Service at Secondary Apprentice School in Kyjov. In the first three theoretically oriented chapters the thesis deals with mentally handicapped individuals, their disadvantageous position, possibilities of their secondary education and factors which affect their professional education. The practical part is devoted to working out casuistry of a chosen third grade student, stages of his education and describes his problems with acheiving the set target. Qualitative research includes following methods: observation, half structured discourse, free discourse with parents, analysis of personal files. The main target of the practical part is to find the reason of rising problems in the student's education and the attitude of his parents and teachers to his situation. The research has become the basis for working out recommendations for pedagogical-psychological practice at the herefore mentioned secondary apprentice school.
Klíčová slova:
integrace; kazuistika; mentální postižení; profesní příprava; žák se speciálními vzdělávacími potřebami