Název:
Klima třídy z pohledu žáka střední odborné školy
Autoři:
Klosnarová, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem Klima třídy z pohledu žáka střední odborné školy je rozdělena na dvě hlavní části – teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá obsahovým zpracováním pojmů sociální skupina a její význam pro socializaci, kde vysvětluje rozdělení sociálních skupin, vymezuje pojem sociální role, pozice a status. Dále se práce zaměřuje na další kapitolu po-jednávající o škole jako sociální instituci a jejím klimatu, vymezuje zejména střední odborné vzdělání, jelikož se váže na praktickou část a její výzkum. Charakterizuje se zde klima školy a konkrétně pojem školní třída. Cílem poslední kapitoly teoretické části je definovat pojem klima třídy, zejména pak rozlišení klimatu školní třídy a rozdělení na terminologie, vysvětlení podmínek k tvorbě pozitivního klima-tu, charakterizovat determinanty klimatu, aktéry klimatu a vymezení jejich vzájemných vztahů, dále je v práci uvedený krátký přehled typů klimatu. V neposlední řadě je konec teoretické části zakončený nastíněním současných přístupů zkoumání klimatu a vyjmenováním možností zkoumání klimatu třídy pomocí standardizovaných dotazníků. Praktická část je zaměřena na výzkum klimatu školní třídy, kde je cílem zjistit, jak vnímají klima své třídy žáci 1. a 2. ročníků střední odborné školy. Průzkumné šetření je realizováno kvantitativní metodou pomocí dotazování. Nástrojem sběru dat byl zvolen standardizovaný dotazník K-L-I-T, který zkoumá tři oblasti klimatu: suportivní klima, motivaci k negativnímu školnímu výkonu a míru sebeprosazení. Respondenty průzkumného šetření byli žáci střední odborné školy v Brně, konkrétně třídy prvního a druhého ročníku. Praktická část obsahuje seznámení s použitou diagnostickou metodou, interpretace procesu zadávání dotazníků, jejich vyplňování, a především analýzu výsledků průzkumného šetření. Výsledky jsou znázorněny pomocí grafů a doplněny komentáři.The bachelor thesis: The Classroom climate from the aspect of the college pupil is divided into two main parts - theoretical and practical. The theoretical part is handling concept of a social group as its value in socia-lization, social groups dismemberment, define the concept of social role, position and status. The thesis also deals with the school as a social institution and its clima-te, mostly the college insomuch as the practical part and research are linked to this topic. The school climate is characterised in this chapter and specifically the per-ception of the classroom. The main goal in the last chapter of practical part is to define classroom climate concept, notably, the distinction of classroom climate and dismemberment the terminology, explanation how to create a positive climate, characterize the climate determinants, climate roles and demarcation itself relati-onships. Also, a list of climate types is noted in this thesis. Last but not least theore-tical chapter termination include the actual research methods in climate and the possible options on how to examine the classroom climate via standardized que-stionnaires. The practical part is focused on classroom climate research. The main goal is to discover how the pupils of 1st and 2nd year are perceiving their classroom cli-mate. For exploratory investigation is applied a quantitative method - a questi-onnaire. In this thesis has been used the questionnaire K-L-I-T as the standardized questionnaire which is concentrated into three ranges of climate and those are: supportive climate, motivation toward negative education output and the level of self-assertation. Respondents were college pupils from Brno, especially 1st and 2nd year. Introduction to the applied diagnostic method is also set in the practical part, together with the interpretation of the questionnaire and primally the analy-sed results. For the interpretation of results are used charts with attached explana-tions.
Klíčová slova:
classroom klimate; collage; dotazník; klima třídy; postion; pozice; pupil; questionnaire; social group; social role; socializace; socialization; sociální role; sociální skupiny; status; střední škola; žák