Název:
Vliv prezentovaného audiovizuálního materiálu na postoje k migraci
Autoři:
Fedorková, Edita Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá vlivem prezentovaného postoje k migraci ve zvoleném audiovizuálním materiálu na následné dlouhodobé postoje respondentů. Ve vzorku je zahrnuto celkem 260 respondentů, u nichž byla provedena celkem čtyři měření, a to před projekcí, bezprostředně po ní, následně dva týdny a osm týdnů od projekce. Použitými nástroji byla Škála pozitivní a negativní afektivity o 28 položkách (Watson, Clark & Tellegen, 1988), Bogardusova škála sociální distance (Bogardus, 1922) a Likertova škála zkoumající postoje migrantů, jejíž položky byly přejaty (Svobodová, 2019) a následně vytříděny do čtyř hlavních faktorů. Byl zjištěn signifikantně významný rozdíl mezi postoji skupiny, jíž byl prezentován audiovizuální materiál s pozitivním postojem k migraci, a skupinou, jíž byl prezentován audiovizuální materiál s negativním postojem k migraci, a to i dva měsíce od jeho zhlédnutí. Naopak nebylo prokázáno, že by se postoje respondentů po čas testování signifikantně významně měnily uvnitř skupin.This work deals with the influence of the presented attitude to migration in the selected audiovisual material on the subsequent long-term attitudes of the respondents. The sample includes 260 respondents, for whom a total of four measurements were performed, before, immediately after the projection, then two weeks, and eight weeks after the projection. The tools used were the 28-item Positive and Negative Affective Scale (Watson, Clark & Tellegen, 1988), the Bogardus Social Distance Scale (Bogardus, 1922), and the Likert Scale of Migrants' Attitudes, whose items were taken over (Svobodová, 2019) and then sorted into four main factors. A significant difference was found between the group's attitudes presented with audiovisual material with a positive attitude to migration and the group presented with audiovisual material with a negative attitude to migration, even two months after viewing it. On the contrary, it was not proven that the respondents' attitudes changed significantly within the groups during the testing.
Klíčová slova:
attitudes; audiovisual presentations; audiovizuální prezentace; migrace; migration; postoje