Název:
Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství
Překlad názvu:
Burnout in nursing students.
Autoři:
SALHIOVÁ, Soňa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na syndrom vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství. Tento obor je velice přínosný pro společnost, ale zároveň spadá mezi velmi časově náročná studia. Cíl: Prvním cílem výzkumu bylo zmapovat míru vyhoření u vysokoškolských studentů, kteří studují obor Všeobecné ošetřovatelství. Druhým cílem bylo popsat konkrétní problematiku tohoto syndromu u studentů Všeobecného ošetřovatelství. Metodika: Výzkumná část byla realizována na základě kvantitativní metody pomocí standardizovaného dotazníku SMBM doplněného 26 nestandardizovanými otázkami. Výzkum byl proveden na přelomu dubna a května roku 2024. Zúčastnilo se ho 127 studentů a studentek oboru Všeobecné ošetřovatelství v ČR. Dotazník byl e-mailem rozeslán přes sekretariáty nebo studijní oddělení zdravotnických a zdravotně sociálních fakult. Obsahoval otázky zabývající se věkem, ročníkem studia a předchozím vzděláním, aby bylo možné analyzovat vliv těchto faktorů na syndrom vyhoření. Výsledky: 76 studentů (59,8 %) z celkového počtu 127 dosáhlo hodnocení do 55 bodů, což znamená, že SMBM je uváděno jako nízké. 56 bodů a více získalo 51 studentů (40,2 %), kteří jsou již ohroženi syndromem vyhoření. Na základě výsledných dat není statisticky významný rozdíl v rizikových faktorech syndromu vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství v různých ročnících studia (p = 7,9 %), různého věku (p = 37,5 %), ani ve výskytu syndromu vyhoření mezi studenty z nezdravotnických škol a těmi s ukončeným středoškolským zdravotnickým vzděláním (p = 90,0 %). Závěr: Na základě získaných výsledků byly vytvořeny tabulky, které podrobně ilustrují vyhodnocení odpovědí respondentů. Tato práce může studentům posloužit jako pomocník během studia při prevenci syndromu vyhoření.Introduction: This bachelor's thesis focuses on burnout syndrome among students of General Nursing. This field is highly beneficial to society, it is also one of the most time-demanding studies. Goal: The aim of the research was to map the level of burnout syndrome among students studying General Nursing. The second aim was to describe the specific issues of this syndrome among students of General Nursing. Methodology: The research part was conducted using a quantitative method with a standardized SMBM questionnaire supplemented by 26 non-standardized questions. The research took place at the turn of April and May 2024, involving 127 students of General Nursing in the Czech Republic. The questionnaire was distributed via email through the secretariats or study departments faculty of Health Studies and faculty of Health and Social Scientes. It included questions about age, year of study, and previous education to analyze the influence of these factors on the results of the burnout syndrome. Results: 76 students (59.8 %) out of the total 127 scored up to 55 points, indicating that their SMBM levels are considered low. 51 students (40.2 %) scored 56 points or more, indicating that they are already at risk of burnout syndrome. Based on the resulting data, there is no statistically significant difference in the risk factors for burnout syndrome among General Nursing students in different years of study (p = 7.9 %), of different ages (p = 37.5 %), or in the occurrence of burnout syndrome between students from non-medical schools and those with completed secondary nursing education (p = 90.0 %). Conclusion: Based on the obtained results, tables were created that illustrate the evaluation of respondents' answers in detail. This work can serve as an aid for students during their studies in the prevention of burnout syndrome.
Klíčová slova:
motivace; Ošetřovatelství; rizikové faktory; stres; student; syndrom vyhoření; všeobecná sestra; burnout syndrome; general nurse; motivation; Nursing; risk factors; stress; student Citace: SALHIOVÁ, Soňa. Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/76591