Original title:
Učení divadlem. Aplikace metod dramatické výchovy v předmětu český jazyk a literatura na středních školách
Translated title:
Learning through theatre. Applying drama teaching techniques in teaching Czech language and literature at secondary schools
Authors:
SALCEROVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se soustředí na divadlo jako didaktický prostředek pro výuku českého jazyka a literatury na středních školách. Teoretická část vychází z odborné literatury. Pozornost je věnována historii divadla, dramatickým metodám ve středoškolské výuce a rovněž zastoupení divadelních her v učebnicích českého jazyka a literatury. Praktická část se skládá ze dvou kapitol. V první z nich jsou představeny dvě ukázky didaktických námětů do středoškolské výuky, a to konkrétně drama od Williama Shakespeara Romeo a Julie a České nebe od autorské dvojice Divadla Járy Cimrmana Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Druhá kapitola se zaměřuje na dotazníkové šetření, které se uskutečnilo na vybraných středních školách. Upře se na to, jakou oblibu mají dramata u žáků a jaké mají zastoupení ve výuce v rámci tematických plánů vyučujících. Součástí práce jsou ukázky pracovních listů, jež by vhodně motivovaly žáky k četbě na základě práce v hodině nebo k návštěvě divadla. Cílem bakalářské práce je popularizovat dramatickou výchovu v rámci předmětu český jazyk a literatura, integrovat tři oblasti výuky češtiny (sloh, literatura a jazyk), rozvíjet komunikační kompetence pro budoucí uplatnění v praxi a posílit utužování třídního kolektivu.The bachelor thesis focuses on theatre as a didactic tool for teaching the Czech language and literature in high schools. The theoretical part is based on specialised literature. Attention is paid to the history of theatre, application of dramatic methods in high school teaching and the representation of plays in Czech language and literature textbooks. The practical part consists of two chapters. The first presents two examples of didactic themes for high school lessons, specifically the drama Romeo and Juliet by William Shakespeare and České nebe by the authors of the Jára Cimrman Theatre Zdeněk Svěrák and Ladislav Smoljak. The second chapter focuses on a survey conducted in selected high schools. It focuses on the popularity of dramas among students and their representation in teaching within the thematic plans of teachers. The thesis includes examples of worksheets that would appropriately motivate students to read based on classroom activities or to visit the theatre. The aim of the bachelor thesis is to popularize teaching of drama in the subject of Czech language and literature, integrate three areas of Czech language teaching (writing, literature, and language), develop communication skills for future professional application, and strengthen the cohesion of the class collective.
Keywords:
Didactics of Czech; dramatic methods; key competences; RVP; textbooks; theatre; didaktika češtiny; divadlo; dramatické metody; klíčové kompetence; RVP; učebnice Citation: SALCEROVÁ, Lenka. Učení divadlem. Aplikace metod dramatické výchovy v předmětu český jazyk a literatura na středních školách. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/72882