Název:
Dítě s poruchou autistického spektra na prvním stupni základní školy
Překlad názvu:
Child with autism spectrum disorder at primary school
Autoři:
ČECHOVÁ, Barbora Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této diplomové práce je dítě s poruchou autistického spektra na prvním stupni ZŠ. Hlavním cílem diplomové práce je přinést informace o tom, jak probíhá inkluze dětí s poruchou autistického spektra na prvním stupni ZŠ. Práce se v počátku soustředí na charakteristiku samotného autismu a jeho historii. Dále je uvedena klasifikace poruch autistického spektra, četnost výskytu a diagnostika poruch autistického spektra. Poté se práce zaměřuje na péči a vzdělávání těchto dětí, na rodinu s autistickým dítětem, možnosti vzdělávání a inkluze těchto žáků do tříd základních škol běžného typu. Praktická část prezentuje vícečetnou případovou studií týkající se inkluze dětí s poruchou autistického spektra na prvním stupni ZŠ. Současně je zaměřena na spolupráci školy s rodinami těchto dětí. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření. Použitými metodami byly rozhovor (s učiteli, pracovníky SPC, rodiči dětí) a pozorování. Výsledkem je zjištění, že inkluze žáků s autismem ve školách běžného typu zlepšuje jejich sociální a vzdělávací zkušenosti, a to hlavně díky individuálním vzdělávacím plánům, odborné podpoře a inkluzivnímu prostředí.The topic of this thesis is children with autism spectrum disorder in primary school. The main goal of the thesis is to provide information on how the inclusion of children with autism spectrum disorder in primary school is carried out. Initially, the work focuses on the characteristics of autism itself and its history. It then presents the classification of autism spectrum disorders, their prevalence, and the diagnosis of autism spectrum disorders. Following this, the thesis concentrates on the care and education of these children, families with autistic children, educational opportunities, and the inclusion of these students in regular primary school classes. The practical part presents a multiple case study concerning the inclusion of children with autism spectrum disorder in primary school. It also focuses on the cooperation between the school and the families of these children. This is a qualitative research investigation. The methods used were interviews (with teachers, SPC staff, and parents of children) and observation. The result is the finding that the inclusion of students with autism in regular schools improves their social and educational experiences, mainly due to individual educational plans, professional support, and an inclusive environment.
Klíčová slova:
autismus; inkluze; porucha autistického spektra; autism; autism spectrum disorders; inclusion Citace: ČECHOVÁ, Barbora. Dítě s poruchou autistického spektra na prvním stupni základní školy. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66150