Název:
Netradiční úlohy při výuce fyziky na ZŠ
Překlad názvu:
Nontraditional tasks in teaching physics at elementary schools
Autoři:
ČAPKOVÁ, Klára Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce obsahuje vytvořenou sbírku netradičních úloh pro 7. ročník základní školy, která má čtyři kapitoly pokrývající téměř celé učivo fyziky pro 7. třídu. Úlohy v této sbírce jsou jak převzaté, tak nově vytvořené. Klíčovou částí práce je pilotáž netradičních úloh na dvou základních školách a dvou nižších gymnáziích. Ověřování probíhalo formou testu složeného ze čtyř úloh převážně z aerostatiky. Obtížnost úloh byla zaměřena na žáky průměrné až nadprůměrné. Analýza testovaných otázek ukázala, že vybrané problémové úlohy jsou pro žáky příliš náročné a nejsou zvyklí podobné úlohy řešit. Největší potíže měli zejména s formulací svých odpovědí. Vzhledem k obtížnosti testu nebylo překvapením, že žáci z nižších gymnázií dosáhli lepších výsledků než žáci základních škol, i když rozdíl nebyl výrazný. Na základě zpětné vazby učitelů fyziky byly úlohy následně upraveny, aby byly co nejvíce názorné.The thesis contains a collection of non-traditional problems for the 7th grade of primary school, which has four chapters covering almost the entire physics curriculum for the 7th grade. The problems in this collection are both adopted and newly created. A key part of the work is the piloting of non-traditional tasks in two primary schools and two junior high schools. The validation was in the form of a test consisting of four problems in aerostatics. The difficulty of the tasks was aimed at average to above average students. The analysis of the test questions showed that the problem problems were difficult for the students and they were not used to solving them. In particular, they had the greatest difficulty in formulating their answers. Given the difficulty of the test, it was not surprising that pupils from lower secondary schools achieved better results than primary school pupils, although the difference was not significant. Based on feedback from physics teachers, the tasks were subsequently modified to make them as illustrative as possible.
Klíčová slova:
didaktika; metody řešení úloh; motivace; Problémové úlohy; příklad; didactics; example; metods of task solving; motivation; Problem tasks Citace: ČAPKOVÁ, Klára. Netradiční úlohy při výuce fyziky na ZŠ. České Budějovice, 2024. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72288