Název:
Zvýšení jakosti disků automobilových kol odlévaných metodou nízkotlakého lití
Překlad názvu:
Improving the quality of automobile wheel discs cast by the low-pressure casting method
Autoři:
Bělota, Martin ; Krutiš, Vladimír (oponent) ; Kaňa, Václav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se zabývá identifikací vad vyskytujících se u litých automobilových kol. Součástí diplomové práce je také návrh a experimentální ověření opatření, která vedou ke zvýšení jakosti produkce. První kapitola teoretické části se zabývá výskytem plynů ve slitinách hliníku, především vodíku, jeho zdroji, rozpustností ve slitinách hliníku a vznikem plynových dutin v odlitcích. V druhé kapitole jsou popsány způsoby odplynění taveniny vakuováním a probubláváním inertními a aktivními plyny. Třetí kapitola pojednává o řízeném naplynění taveniny, účelem naplyňování taveniny a metodami řízeného naplynění. Čtvrtá kapitola je věnována vadám, které se vyskytují u automobilových kol vyrobených technologií nízkotlakého lití. V páté kapitole je popsána slitina hliníku AlSi7Mg0,3, která se používá k výrobě litých kol. Je zde popsáno i tepelné zpracování litých kol. Šestá kapitola se zabývá praktickou částí diplomové práce, ve které je provedena identifikace vad mikroskopickými a radiografickými metodami. V další části je popsán návrh a provedení experimentu, ve kterém byl na základě výsledků identifikace vad vybrán přípravek Probat-Fluss MIKRO 100 ke zvýšení jakosti produkce. V závěru praktické části je vyhodnocen provedený experiment, který také sloužil k ověření účinnosti přípravku Probat-Fluss MIKRO 100.
The thesis deals with the identification of defects occurring in cast automotive wheels. The thesis also includes the design and experimental verification of measures that lead to an increase in the quality of production. The first chapter of the theoretical part deals with the occurrence of gases in aluminium alloys, especially hydrogen, its sources, solubility in aluminium alloys and the formation of gas cavities in castings. The second chapter describes ways of degassing the melt by vacuuming and bubbling with inert and active gases. The third chapter deals with controlled melt gasification, the purpose of melt gassing and methods of controlled gassing. The fourth chapter is devoted to the defects that occur in automotive wheels produced by lowpressure die casting technology. The fifth chapter describes the aluminum alloy AlSi7Mg0.3, which is used for the manufacture of cast wheels. It also describes the heat treatment of cast wheels. The sixth chapter deals with the practical part of the thesis, which includes the identification of defects using microscopic and radiographic methods. The next part describes the design and execution of an experiment in which Probat-Fluss MIKRO 100 was selected to improve the quality of production based on the results of defect identification. At the end of the practical part, the conducted experiment is evaluated, which also served to verify the effectiveness of Probat-Fluss MIKRO 100.
Klíčová slova:
3; AlSi7Mg0; automobilová kola; hliník; nízkotlaké lití; Probat-Fluss MIKRO 100; 3; AlSi7Mg0; aluminium; automobile wheels; low-pressure die casting; Probat-Fluss MIKRO 100
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247746