Název:
Problematika nadaných žáků v přípravě učitelů
Překlad názvu:
The issue of gifted students in techer training
Autoři:
Vinklátová, Veronika ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 1 ABSTRAKT Nadaným a mimořádně nadaným dětem, žákům a studentům je především v posledních letech věnována čím dál tím větší pozornost. Tématu se věnují odborníci i laická veřejnost. Individuální přístup k nadaným žákům respektující jejich specifické charakteristiky je zásadní pro jejich správný rozvoj a podporu potenciálu, je však obtížně dosažitelný bez kvalitní přípravy učitelů. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem probíhá pregraduální příprava pedagogů na vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků a zda se budoucí učitelé cítí být na práci s nadanými žáky připraveni. V teoretické části je vymezen pojem nadání a charakteristiky nadaných žáků. Jsou zde zmíněny možnosti vzdělávání nadaných včetně legislativního ukotvení této problematiky. Vše je popisováno v návaznosti na pregraduální vzdělávání učitelů. Dále jsou v teoretické části zmíněny výzkumy a šetření, které již v souvislosti s připraveností učitelů na vzdělávání nadaných proběhly. V empirické části diplomové práce je nejprve stanoven cíl výzkumu a výzkumné otázky, popsána je také metodologie, výzkumný plán a vzorek respondentů. Kvantitativní výzkum proběhl prostřednictvím dotazníkového šetření, do nějž byli zahrnuti studenti všech vysokoškolských studijních programů v České republice (bakalářských i magisterských) zaměřujících se na...1 ABSTRACT The topic of gifted and exceptionally gifted children, students, and pupils has been receiving increasing attention in recent years. Both experts and the general public are addressing this issue. An individual approach to gifted students that respects their specific characteristics is crucial for their proper development and support of their potential, but it is difficult to achieve without quality teacher training. The aim of this work is to find out how the training of teachers for educating gifted and exceptionally gifted students is conducted and whether future teachers feel prepared to work with gifted students. In the theoretical part, the concept of giftedness and the characteristics of gifted students are defined. The possibilities of educating gifted students, including the legislative framework of this issue, are mentioned in connection with teachers' training. Furthermore, research and surveys related to teachers' readiness for educating gifted students are discussed in the theoretical part. In the empirical part of the thesis, the research goal and questions are first established, followed by a description of the methodology, research plan, and the sample of respondents. Quantitative research was conducted through a questionnaire survey involving students from all university study...
Klíčová slova:
nadaný žák; nadání; učitel nadaných; vzdělávání nadaných; vzdělávání učitelů; gifted education; gifted pupil; giftedness; teacher of gifted; teacher training