Original title:
Úloha dětské sestry v prostředí základní školy
Translated title:
The role of a pediatrics nurse in a primary school environment
Authors:
DOLEŽALOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Současný stav: V současné době je komunitní ošetřovatelská péče o děti v České republice velmi málo rozšířena, přestože do privatizace primární péče byla poskytována skrze Školní zdravotní službu, jejíž součástí byla školní sestra. Většina evropských zemí a téměř 102 zemí světa považuje školní ošetřovatelství za důležitou oblast komunitní péče, která podporuje zdraví dětí během školní docházky. S nárůstem chronických onemocnění u dětí a dospívajících pedagogové často realizují výkony, ke kterým nemají kompetence, na rozdíl od dětských sester, dle vyhlášky č. 391/2017 Sb. Cíle práce: Prvním cílem bylo zmapovat možnosti spolupráce komunitní dětské sestry s pedagogickými pracovníky na základních školách. Druhým cílem bylo zmapovat, jaká péče je poskytována dětem s chronickým onemocněním na základních školách. Třetím cílem bylo zjistit nejčastější omezení, se kterými se potýkají děti s chronickým onemocněním na základních školách. Čtvrtým cílem bylo zjistit postoje rodičů chronicky nemocných dětí k zavedení pozice komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. Metodologie: Výzkumné šetření bylo zpracováno formou kombinované kvantitativně-kvalitativní analýzy. Kvantitativní výzkum byl proveden prostřednictvím nestandardizovaných dotazníků, které byly rozeslány online formou pedagogům základních škol v Plzeňském a Jihočeském kraji. Před samotným sběrem dat proběhla pilotní studie s 5 respondenty. V rámci dotazníkového šetření bylo získáno a následně zpracováno 104 dotazníků. Sběr dat probíhal v listopadu a prosinci roku 2023. Kvalitativní výzkum byl realizován prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí s epilepsií a diabetes mellitus 1. typu, navštěvující základní školy v Plzeňském kraji. Celkem bylo provedeno 9 rozhovorů s rodiči dětí s chronickým onemocněním. Sběr dat probíhal v lednu roku 2024. Výsledky: Z kvantitativního výzkumného šetření jsme na základě statistického testování hypotéz zjistili, že vztah zájmu pedagogů o spolupráci s komunitní dětskou sestrou na základních školách nesouvisí s délkou pedagogické praxe (p = 0,816). Naproti tomu bylo zjištěno, že průměrný zájem pedagogických pracovníků o spolupráci s komunitní dětskou sestrou na základních školách se podle zkušenosti s chronicky nemocným žákem liší (p = 0,015). Z kvalitativního výzkumného šetření vyplynulo, že péče o děti s chronickým onemocněním v prostředí základní školy je podmíněna typem chronického onemocnění, postojem pedagogů a vedením školy k danému onemocnění. Nejčastěji se děti s chronickým onemocněním potýkají s omezeními při hodinách tělesné výchovy, v závislosti na vyvolávajících faktorech vzniku komplikací těchto onemocnění. Ve výuce se potýkají s omezeními pouze děti s epilepsií. Rodiče chronicky nemocných dětí vyjádřili souhlasný postoj k implementaci komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. Závěr a doporučení pro praxe: Z výsledků vyplývá, že péči o děti s chronickým onemocněním ve škole zajišťují převážně rodiče a třídní učitelé. Téměř polovina učitelů odmítá dětem podávat léky kvůli obavám z případných následků. U epilepsie byla zjištěna větší omezení při tělesné výchově než u diabetu. Rodiče vyjádřili souhlasný postoj k implementaci komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. V závěru práce byla navržena úloha komunitní dětské sestry v prostředí základní školy s důrazem na preventivní péči, výchovu ke zdraví, neodkladnou péči a zejména péči o děti s chronickým onemocněním.Current status: At present, community nursing care for children is very poorly spread in the Czech Republic, although until the privatisation of primary care it was provided through the School Health Service, of which the school nurse was a part. Most European countries and almost 102 countries around the world consider school nursing to be an important area of community care that supports children's health during time at school. With the increase in chronic diseases among children and adolescents, teachers often perform procedures for which they are not competent, unlike paediatric nurses, according to Decree No 391/2017 Coll. Objectives of the study: The first objective was to map the possibilities of cooperation between community paediatric nurses and teachers in primary schools. The second objective was to map the care provided to children with chronic diseases in primary schools. The third objective was to identify the most common constraints faced by children with chronic diseases in primary schools. The fourth objective was to determine the attitudes of parents of chronically ill children towards the introduction of the position of community paediatric nurse into the primary school environment. Methodology: The research investigation was processed in the form of a combined quantitative-qualitative analysis. The quantitative research was carried out through non-standardized questionnaires that were in online form sent to the teaching staff of primary schools in the Pilsen and South Bohemia regions. Prior to the actual data collection, a pilot study was conducted with 5 respondents. 104 questionnaires were obtained and subsequently processed. Data collection took place in November and December 2023. Qualitative research was conducted in the form of semi-structured interviews with parents of children with epilepsy and type 1 diabetes mellitus attending primary schools in the Pilsen region. A total of 9 interviews were conducted with parents of children with chronic diseases. Data collection took place in January 2024. Results: From the quantitative research investigation, based on statistical hypothesis testing, we found that the relationship of teachers' interest in working with the community paediatric nurse in the primary schools was not related to the length of teaching experience (p = 0.816). In contrast, the average interest of teaching staff in working with a community paediatric nurse in the primary schools was found to be related to experience with a chronically ill child (p = 0.015). The qualitative research investigation revealed that the care of children with chronic diseases in the primary school environment is conditioned by the type of chronic disease, the attitude of teachers and the school management towards the disease. Most often, children with chronic illness face limitations in physical education classes, depending on the triggering factors for the development of complications of these diseases. Only children with epilepsy face limitations in the classroom. Parents of chronically ill children expressed a supportive attitude towards the implementation of a community paediatric nurse in the primary school environment. Conclusion and recommendations for practice: The results suggest that the care of children with chronic diseases at school is mainly provided by parents and class teachers. Almost half of the teachers refuse to give medication to children because of fear of possible consequences. Epilepsy has been found to have more limitations in physical education than diabetes. Parents expressed a favourable attitude towards the implementation of a community paediatric nurse in the primary school environment. The thesis is concluded by proposing the role of the community paediatric nurse in the primary school environment with focus on preventive care, health education, emergency care and especially care for children with chronic diseases.
Keywords:
chronic diseases; community nursing care; community paediatric nurse; school age child; school environment; chronická nemocnění; dítě školního věku; komunitní dětská sestra; komunitní ošetřovatelská péče; školní prostředí Citation: DOLEŽALOVÁ, Kateřina. Úloha dětské sestry v prostředí základní školy. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/75398