Original title:
Kybernetická úniková hra
Translated title:
Cyber Escape Room
Authors:
Kubík, Hynek ; Burda, Karel (referee) ; Fujdiak, Radek (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
ato práce zkoumá synergetický potenciál únikových her a vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti. Začíná přehledem principů kybernetické bezpečnosti a jejich významu, následuje podrobná analýza typologií únikových her a aktuálních trendů jak v České republice, tak mezinárodně. Jsou zde zkoumány různé vzdělávací rámce a modely v kybernetické bezpečnosti, spolu s analýzou nástrojů jako Cyber Threat Defender a CyberCIEGE. Studie také zahrnuje analýzu průzkumu a navrhuje metodiky pro tvorbu vzdělávacích materiálů a únikových her zaměřených na kybernetickou bezpečnost. Zjištění ukazují na efektivnost využití únikových her jako dynamického nástroje pro posílení vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti.V rámci praktické části se tato diplomová práce zaměřuje na navržení metodiky a scénářů únikových her spolu s následným testováním a optimalizací scénářů.
This thesis explores the synergetic potential of escape games and cybersecurity education. It begins with an overview of the principles of cyber security and their importance, followed by a detailed analysis of the typologies of escape games and current trends both in the Czech Republic and internationally. Different educational frameworks and models in cybersecurity are explored, along with an analysis of tools such as Cyber Threat Defender and CyberCIEGE. The study also includes survey analysis and suggests methodologies for creating educational materials and escape games focused on cybersecurity. The findings show the effectiveness of using escape games as a dynamic tool to enhance cybersecurity education.In the practical part, this thesis focuses on designing methodologies and scenarios for escape games along with subsequent testing and optimization of the scenarios
Keywords:
Cyber Security; Educational Methodologies; Educational Tools; Escape Games; Kybernetická Bezpečnost; Vzdělávací Metodiky; Vzdělávací Nástroje; Únikové Hry
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246119