Název:
Inovativní školy a jejich sítě v post-socialistickém prostoru na příkladu Gymnázia Přírodní škola
Překlad názvu:
Innovative Schools and Their Networks in Post-Socialist Context: The Case Study of Gymnázium Přírodní Škola
Autoři:
Pražák, Daniel ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Pol, Milan (oponent) ; Michek, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V zahraničních vzdělávacích systémech došlo v posledních letech k velkému rozmachu síťování škol, ale v českém prostředí se tento přístup objevuje méně často. Tato disertační práce představuje případovou studii, která analyzuje interakci škol spolupracujících s Gymnáziem Přírodní škola prostřednictvím konceptu síťování. Hlavními zdroji dat jsou rozhovory s aktéry, dokumenty škol a terénní poznámky výzkumníka. Studie popisuje vzájemné ovlivňování a sdílení prvků inovativního modelu mezi školami zapojenými do této sítě. Zvláštní pozornost je věnována faktorům, které napomáhají nebo brání efektivnímu síťování a sdílení inovací, stejně jako roli ředitelů, učitelů a zapojení žáků jako aktivních aktérů změn. Práce tak propojuje zahraniční výzkumné poznatky s unikátním českým kontextem, což obohacuje odbornou literaturu o síťování vzdělávacích institucí. Výsledky nabízejí pohled na dynamiku a výzvy spojené s vytvářením efektivních vzdělávacích sítí a přináší pro podporu inovaci ve školství prostřednictvím síťování. KLÍČOVÁ SLOVA síťování škol, inovativní vzdělávací modely, inter-organizační spolupráce, inter-organizační učení, vedení škol, sekundární vzdělávání, žáci jako aktéři, případová studie, ČeskoIn recent years, there has been a great expansion of school networking in foreign education systems, but this approach appears less often in the Czech environment. This dissertation presents a case study that analyses the interaction of schools cooperating with the Gymnasium Přírodní škola through the concept of networking. The main sources of data are interviews with actors, school documents and field notes of the researcher. The study describes the mutual influence and sharing of elements of the innovative model between the schools involved in this network. Special attention is paid to the factors that facilitate or hinder effective networking and innovation sharing, as well as the role of principals, teachers and student involvement as active agents of change. The work thus connects previous research knowledge with the unique Czech context, which enriches the professional literature on networking of educational institutions. The results offer insight into the dynamics and challenges associated with creating effective educational networks and bring support for innovation in education through networking. KEYWORDS school networking, innovative educational models, inter-organizational collaboration, inter- organizational learning, school leadership, secondary education, students as actors, case...
Klíčová slova:
inovativní vzdělávací modely; inter-organizační spolupráce; inter-organizační učení; případová studie; sekundární vzdělávání; síťování škol; vedení škol; Česko; žáci jako aktéři; case study; Czechia; innovative educational models; inter-organizational collaboration; inter-organizational learning; school leadership; school networking; secondary education; students as actors