Název:
Mikrostruktura a tvrdost návarů bainitické oceli na kolejnice
Překlad názvu:
Microstructure and hardness of bainitic weld deposits on rails
Autoři:
Havlík, Petr ; Stránský, Karel (oponent) ; Foret, Rudolf (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Navařování opotřebených jeřábových drah jako renovační technologie se dá provést několika možnými způsoby, ať už ručně obalovanou elektrodou, plněnou elektrodou nebo automatem pod tavidlem. Výsledné mechanické vlastnosti budou záviset na přídavném materiálu, který byl použit na vytvoření návaru. Tato bakalářská práce se zabývá vyhodnocením integrity a mikrostruktury jedno až třívrstvých návarů plněnou elektrodou na kolejnici s převážně perlitickou strukturou. Byly vyhodnocovány oblasti s největším odvodem tepla při ochlazování, a to z důvodu možného výskytu nežádoucích struktur. Ke studiu byly využity metody světelné mikroskopie, elektronové mikroskopie vybavené energiově disperzní chemickou analýzou, měření makro a mikrotvrdosti bylo provedeno metodou podle Vickerse.
Surfacing worn crane railways as renovation technology can make several possible ways, so as manual welding whit coated electrode, with filled electrode or automatic submerged arc. The resulting mechanical properties will depend on the additional materials, which was used to create surfacing. This thesis deals whit evaluation of integrity and microstructure single - layer to three - layer surfacing with filled electrode on the rail with predominantly pearlitic structure. Were evaluated areas with the greatest heat dissipation during cooling, due to the possible occurrence of side structures. The study employed the interaction light microscopy, the scanning electron microscopy equipped by energy dispersive chemical microanalysis, the macro and micro hardness measurement by Vickers.
Klíčová slova:
bainitická ocel; Navařování; tepelně ovlivněná oblast; bainitic steel; heat-affected zone; Surfacing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/3071