Original title:
Sebepojetí a identita pubescentů a adolescentů v rámci Jihočeského kraje.
Translated title:
Self conception and Identity of Pubescents and Adolescents inTterms of the South Bohemian Region.
Authors:
STAŠKOVÁ, Ladislava Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářské práce se zabývá sebepojetím a identitou pubescentů a adolescentů v rámci Jihočeského kraje. Teoretická část vymezuje historii sebepojetí, sebepojetí z pohledu současné psychologie, vysvětluje termíny adolescence, pubescence. Dále se věnuje jednotlivým složkám, které se sebepojetím a identitou souvisejí. Jedná se např. o kognitivní aspekt Já, sebedefinování, temperament, sebehodnocení, hodnoty, motivaci, emocionalitu, sociální prostředí. Práce rovněž informuje o českých a zahraničních výzkumech sebepojetí a sebehodnocení adolescentů. Praktická část informuje o výzkumném vzorku, stanovených výzkumných otázkách a hypotézách, na základě kterých byla zvolena smíšená výzkumná strategie. V rámci kvantitativního výzkumu byla použita Rosenbergova škála sebehodnocení. Tento kvantitativní výzkum byl doplněn o kvalitativní část výzkumu, jenž spočíval v krátké úvaze o tom ?Jaký jsem a jaký bych chtěl být (co bych chtěl změnit)?.The bachelor thesis deals with the self-conception and identity of pubescents and adolescents in terms of the South Bohemian Region. The theoretical part encloses the history of self-conception, self-conception from the view of contemporary psychology, it explains the terms of adolescence and pubescence. Furthermore, it deals with the individual elements, which are connected with self-conception and identity. Basically, it is e.g. the cognitive aspect of Me, self-definition, temperament, self-evaluation, values, motivation, emotionality, social environment. The thesis also provides information about Czech and foreign research of adolescents? self-conception and self-evaluation. The practical part informs of an experimental sample, stated experimental questions and hypotheses, on the basis of which a mixed research strategy was chosen. In terms of the quantitative research, the Rosenberg?s self-esteem scale was used. This quantitative research was enriched of a qualitative research part, which consisted in a short contemplation of ?What I am like and what I would like to be like (what I would like to change)?.
Keywords:
adolescence; identity; pubescence; Rosenberg's self-esteem scale; self-concept; self-esteem; self?disesteem; adolescence; identita; pubescence; Rosenbergova škála sebehodnocení; sebepojetí; sebesnižování; sebeúcta Citation: STAŠKOVÁ, Ladislava. Sebepojetí a identita pubescentů a adolescentů v rámci Jihočeského kraje.. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/19782