Název:
Syndrom vyhoření u učitelů na základní škole
Překlad názvu:
Burnout Syndrom in Primary School Teachers
Autoři:
LEXOVÁ, Marie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace Diplomová práce má charakter teoreticko-empirický. Svým obsahem se zaměřuje na definování pojmu syndrom vyhoření (burn out) u učitelů na základní škole. První část práce se zabývá definováním pojmu burn out a také tím, jaký vztah mají mezi sebou pojmy stres a burnout. V další části práce jsou zpracovány jednotlivé fáze procesu vyhoření a jeho projevy. Následující část práce se zabývá příčinami vzniku stavu burn out. Kapitola další vysvětluje pojem pomáhající profese a zaměřuje se především na povolání učitele a na specifika tohoto povolání. Dále je věnována pozornost tomu, jaký vliv má syndrom vyhoření na výkon v povolání učitele. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována možnostem zvládání a prevence syndromu vyhoření v povolání učitele. Praktická část byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření. Získané údaje slouží k porovnání výskytu projevů burn out u pedagogů s různou délkou pedagogické praxe. Cílem praktické části je porovnat to, zda má délka pedagogické praxe vliv na četnost projevů syndromu vyhoření.Abstract The diploma thesis is of the theoretic-empirical character. Its subject matter is concentrated on defining of the concept of the burnout syndrom at primary school teachers. The first part of my project is dealing with defining of the concept of the burn out and with what relation between the concept of stress and burn out is. Next part of my project is dealing with separate phases of the burn out process and its marks. Following part is dealing with the causes of the origin of the burnout syndrom. The other charter explains the definition of helping profession and it concentrates on the teacher´s profession and its specificity. In this project I´m paying attention to how burnout syndrome influences the teacher´s results in his work. Final chapter of the theoretical part is dealing with the possibilities in managing and preventoin of burnout syndrom in teacher´s work. Practical part was carried out by the means of questionnaire survey. Gained informatoin are used for the comparison of occurrence of burnout syndrom manifestation and different length of pedogogical practice. The aim of the practical part is to compare whether the length of the pedagogical practice influences the frequency of the manifestation of burnout syndrom.
Klíčová slova:
pomáhající profese.; prevence; stres; syndrom vyhoření; Učitel; burnout; helping professions.; prevention; stress; Teacher Citace: LEXOVÁ, Marie. Syndrom vyhoření u učitelů na základní škole. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17409