Název:
České pivovarnictví v kontextu cenového vývoje na trzích výrobkové vertikály piva
Autoři:
Halouzková, Karolína Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce analyzuje odvětví českého pivovarnictví a klade si za cíl zachytit, prostřednictvím PESTE analýzy a Porterova modelu, situaci v tomto odvětví a dále naznačit jeho možný vývoj. Na základě poznatků z odvětvových analýz jsou identifi-kovány články výrobkové vertikály piva, včetně vazeb mezi nimi. Pozornost je sou-středěna zejména na spotřebitelský trh s pivem a dále na zemědělské trhy s chme-lem a sladovnickým ječmenem. Za účelem splnění vytyčeného cíle, provést analýzu cenové provázanosti v rámci rozlišených trhů výrobkové vertikály piva, jsou sesta-veny modely cenových přenosů. Cenový přenos je analyzován prostřednictvím koe-ficientů pružnosti cenové transmise. Ze získaných výsledků lze poukázat na značně neelastický přenos v nabídkovém směru, naopak v poptávkovém směru na elastický přenos ve většině analyzovaných přenosů. Na základě zachycené situace v odvětví se jako možný vývoj českého pivovarnictví jeví rozšíření portfolia pivovarů o lehká piva, včetně off-trade spotřeby.The thesis analyses the Czech brewing industry and aims to capture, through PESTE analysis and Porter's model, the situation in this industry and further indicate its possible development. Based on the findings of the sectoral analyses, the links of the beer product vertical are identified, including the links between them. In particular, attention is focused on the consumer market for beer and the agricultural markets for hops and malting barley. In order to meet the objective of analysing price inter-dependence within the differentiated markets of the beer product vertical, price transmission models are constructed. Price transmission is analysed by means of price transmission elasticity coefficients. The results show that the transmission in the supply direction is highly inelastic, while in the demand direction it is elastic in most of the analysed transmissions. Based on the current situation in the sector, the possible development of the Czech brewing industry seems to be the expansion of the portfolio of breweries to include light beers, including off-trade consumption.
Klíčová slova:
beer; czech brewing industry; intermarket price transmission; koeficient pružnosti cenové transmise; mezitržní cenový přenos; pivo; price transmission elasticity coefficient; product vertical; výrobková vertikála; české pivovarnictví