Název:
Finanční a digitální gramotnost generace Z
Autoři:
Weiss, David Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá finanční a digitální gramotností generace Z v České republice. Hlavním cílem této práce je zjistit úroveň finanční a digitální gramotnosti zástupců generace Z. Úroveň finanční i digitální gramotnosti byla stanovena pomocí klasifikační stupnice. Pro přesnější poznání současného stavu a porozumění, jak si generace Z v oblasti finanční a digitální gramotnosti stojí, byly také stanoveny a následně vyhodnoceny výzkumné otázky. K naplnění cíle práce bylo využito dotazníkového šetření. Otázky z dotazníkového šetření byly poté jednotlivě přezkoumány a vyhodnoceny. Bodový zisk u finanční i digitální gramotnosti byl roven přibližně 4 bodům z celkových 8 možných, z čehož vyplývá převážně průměrná, tedy ani vysoká ani nízká, úroveň finanční i digitální gramotnosti generace Z. Z výsledků dotazníkového šetření vyšlo najevo, že lépe si vedou muži a lidé s vyšším dosaženým vzděláním.This bachelor's thesis focuses on the financial and digital literacy of Genera-tion Z in the Czech Republic. The main objective of this thesis is to identify the level of financial and digital literacy of the representatives of Generation Z. The level of financial and digital literacy was determined using a classification scale. Research questions were also set and evaluated to get a more accurate understanding of the current status and to understand where Generation Z stands in terms of financial and digital literacy. A survey was used to meet the objective of this thesis. The questions from the survey were then individually reviewed and evaluated. The scores for both financial and digital literacy were equal to approximately 4 out of a possible 8 points, indicating a predominantly average, i.e., neither high nor low, level of financial and digital literacy for Generation Z. The results of the survey showed that men and those with higher educational attainment performed better.
Klíčová slova:
digital literacy; digitální gramotnost; financial literacy; finanční gramotnost; generace Z; generation Z