Název:
Gradování úloh ve výuce českého jazyka na ZŠ
Překlad názvu:
Gradation of tasks within Czech language lessons in primary schools
Autoři:
Binderová, Tereza ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce zkoumá, jakými způsoby lze přistupovat k individualizaci a diferenciaci žáků na základní škole. Zkoumá použití gradačního parametru na úspěšnost řešení učebních úloh s identickým výukovým cílem - na příkladu kontrafaktuálních kondicionálových souvětí. První, teoretická část shrnuje poznatky z pedagogické, obecnědidaktické a speciálně didaktické perspektivy, a definuje klíčové pojmy učební úloha, gradovaná úloha, gradační parametr. Dále se pokouší nastínit zdroje pro lingvodidaktickém přemýšlení o gradování úloh v českém jazyce. Druhá část představuje metodiku výzkumu, způsob získávání, přepisu a anotace vzorku 15 datasetů. Následně je provedena kvantitativní a kvantitativně-kvalitativní analýza vybraných jevů s ohledem na formální i významové aspekty sesbíraných kontrafaktuálních souvětí. Ukazuje, že přímá interpretace souvislosti výskytu zamýšleného gradačního parametru a úspěšnosti řešení úloh není možná: na individuální úrovni jsou rozdíly v úspěšnosti řešení na gradačním parametru obtížně prokazatelné, skupinově jsou rozdíly prokazatelné jen na formální úrovni.The presented work explores the ways in which individualization and differentiation of students at the elementary school level can be approached. It examines the use of a grading parameter on the success of solving educational tasks with identical educational objectives - using the example of counterfactual conditional clauses. The first, theoretical part summarizes findings from pedagogical, general didactic, and specific didactic perspectives and defines key concepts such as educational task, graded task, and grading parameter. It also attempts to outline sources for linguistic-didactic considerations on task grading in the Czech language. The second part introduces the research methodology, the process of obtaining, transcribing, and annotating a sample of 15 datasets. Subsequently, a quantitative and quantitative-qualitative analysis of selected phenomena is conducted, taking into account both formal and semantic aspects of the collected counterfactual conditional clauses. The analysis shows that a direct interpretation of the relationship between the occurrence of the intended grading parameter and the success of task-solving is not possible: at the individual level, differences in task-solving success based on the grading parameter are difficult to demonstrate, and at the group level,...
Klíčová slova:
gradování úloh|typy úloh|kognitivní vývoj|individualizace|výuka českého jazyka; gradation of tasks|types of tasks|cognitive development|individualization|Czech language teaching